É
På vår nedervåning har vi ingen värme i vår lilla matplats vilket kan göra det lite svalt på vintern. Där är det även öppet i tak upp till övervåningen (halvplan 40m2 kanske). Där behövs ingen värme trots vintern, men på sommaren behöver vi kyla då det är där vi sover och det blir varmt.

Finns det några lösningar för att använda en enda luft/luftvämepump för att lösa båda problemen på respektive årstid? En pump passar bäst montera nere i markplan utanför matplatsen, men värme stiger ju uppåt och kyla neråt vilket är tvärtemot vad vi vill ha. Kan man lösa det med rör som kopplas om eller liknande. Eller måste jag köpa två pumpar?

I övrigt har jag bara en klen FLVP så är mest elvärme i huset, som kanske ska byggas till men dröjer tyvärr tre år iaf.
 
É
Ok tack! Då vet jag vad jag ska leta vidare på. Vet dock inte vad skillnaden i pris är mot två stycken separata men förhoppningsvis tjänar man nåt på det? Inte hunnit jämföra nåt, om det är priset eller bara smidigheten men en enhet man får. Jag har inget behov att kyla/värma samtidigt så det ska va lugnt.
 
På multimodeller är det oftast så att man antingen kan köra värme eller kyla på innerdelarna.
Det måste finnas 2 kompressorer i utedelen om man ska kunna köra både kyla och värme.

Det brukar bli snarlika priser om man monterar en duo eller 2 singelmaskiner men 2 singel ger ofta mer effekt för pengarna och man är inte bunden att använda dom i samma driftsläge.

Går en multiutedel sönder så fungerar ingen av utedelarna vilket kan vara lite trist :)

Alla multi utedelar är inte anpassade från fabrik till vårat klimat vintertid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.