C Christoffer L skrev:
Bra uppslag, några tips på var ljud/flöde är "bäst"
Hajar inte frågan !
 
C Comfort Thomas skrev:
Hajar inte frågan !
Har du några tips på pump där luftflödet är bra jämfört med hur mycket den låter?

Vilken pump ger bäst luftflöde vid längs ljudnivå?
 
C Christoffer L skrev:
Har du några tips på pump där luftflödet är bra jämfört med hur mycket den låter?

Vilken pump ger bäst luftflöde vid längs ljudnivå?
Har inte koll på alla märken och modeller men generellt sett så är en stor innerdel att föredra för ”bäst” ljudnivå.
Ett exempel är Mitsubishi RW SUMO
Kika även på golvmodeller.
Lågt luftflöde ger dock sämre/dålig spridning så ingen höjdare att köra på lägsta möjliga fläkthastighet och kör man på lägsta flöde så kan det vara onödigt att köpa en dyr modell om man ändå bara ska utnyttja en bråkdel av effekten den kan leverera
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hoy!

I offerten jag har så är det en AP42 , nu ser jag på en kartong att det står AY42 . same same eller olika


AY-42
Teknisk specifikationsdokument, luftkonditioneringsmodeller, prestanda, mått, ljudnivå, Wi-Fi-gränssnittsinformation, energieffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AP-42
Dokument med tekniska specifikationer för olika modeller av inomhus- och utomhusenheter för luftkonditionering på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
AP kallas för modell "Solid" och AY för "Guru". AY verkar lite nyare men de är väldigt lika. Innerdelen ser ut att vara ett par cm djupare på AY.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
AY är efterföljare till AP
som nämnts så är den ”dessvärre” lite djupare.
AY har även kaminfunktion för den som vill utnyttja den funktionen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har sett att det finns hur många andra trådar som tar upp ämnet hur sköter man om pumpen bäst. Men ändå inte riktigt fått till någon konsensus på frågan om man ska stänga av den eller låta den gå även om komfort temperaturen är nådd.

Just nu svänger vi om den till fläkt bara under natten då det skulle vara bra att torka ur den .

Sliter det på pumpen om man startar och stoppar den väja dag?
 
För att torka ur den räcker 20-30 min i fläktläge, behövs inte hela natten. Jag tycker dock den behöver vara på och kyla större delen av natten, särskilt om den varit avstängd under en del av dagen.
 
J Josth skrev:
För att torka ur den räcker 20-30 min i fläktläge, behövs inte hela natten. Jag tycker dock den behöver vara på och kyla större delen av natten, särskilt om den varit avstängd under en del av dagen.
Ja, vi kanske har fel taktik, då vi har den på under dagen och avstäng på natten. Kanske ska köra avfuktare fram till lunch , ac fram till natten och sen fläkt till morgonen.

Men, detta pillande kanske inte är så effektivt. Att låta den vara kanske är bäst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.