Hej!
Jag har gamla sektionsradiatorer som fungerar ypperligt. Däremot börjar själva luftningsskruven på vissa bli så nötta att ibland är svårt att få upp dem med en elementnyckel. Finns dessa att få tag på någonstans? Jag söker på ex. rinkabyrör men hittar inget. Ska man byta hela paketet så verkar det som att hela sexkantiga delen får bytas vilken är bökigt då jag då rimligtvis behöver tömma hela systemet först.
 
  • En metallskruv med gängor, sexkantigt huvud och spetsig ände, på en vit yta med märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit, sprucken yta med en rostig, rund, metallmekanism, möjligen en del av en större apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Du menar att byta hela ventilen? Ja det går ju såklart, men hamnar då i att tömma hela systemet. Finns ingen avstängning på elementen. Hela ventilen är 36 mm.
 
  • Närbild av en rostig, skadad yta med en mätmarkering, möjligen del av en mekanism eller utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det *kan* ju gå att bara sänka trycket och skruva ur/i fort som fasen, men satsar man på det kommer det ju garanterat visa sig vara något strul som gör att man inte får tillbaka någon av dem...

Misstänker att 36mm betyder att du har något i stil med R25 bakom den, vilket inte verkar vara det lättaste att hitta, men det finns ju övergångar till mer moderna standarder att tillgå som knappt kommer synas när det väl är klart.

Om problemet "bara" är att det är svårt att öppna med en elementnyckel kan du ju köra en ful-fix med en bågfil och göra ett spår för skruvmejsel i den, men då köper du dig ju bara lite tid innan den går sönder på riktigt. (Eller slipa den fyrkantigare till en annan nyckel-dimension och härda den så att den håller längre)
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.