Ska koppla in en golvvärme slinga.
Jag skulle vilja ha en rördel med en sådan avluftnings skruv på, jag har bara sett lösa avluftnings skruvar, och då måste jag ju borra själv och gänga i.
Var, om det finns kan jag köpa en färdig rördel?

MVH Anders
 
Eller satsa på en automatiskr avluftare, typ Spirovent, så behöver du aldrig bry dig om avluftning.
 
tackar för era svar.
Det blir perfekt med ett T kors så det för bli ett sådant.

MVH Anders
 
behöver man ha luftnings skruv på både returen och fram matningen på slingan?

MVH Anders
 
behöver man två luftningar eller räcker det med en?

MVH Anders
 
Det räcker med en, se till att den sitter på högsta punkten (eller att det finns en annan avluftning på högsta punkten, tex ett element). Att lufta tex golvvärmeslingor där slingorna sitter ovanför avluftningspunkten är helt hopplöst.

Har du inte din golvvärmeslinga ansluten till ett fördelningsblock? Då brukar det gå att avlufta på fördelningsblocket!


 
tack för ditt svar.
Jag har inget fördelarblock, det är bara 2 rör och 2 golvvärme slangar som sticker upp över golvet, som ska ihopkopplas med termostat. Så det är lite hemma bygge.
Så jag får ju 2 höga punkter, så jag undrar om jag måste ha luftare på båda?

MVH Anders
 
ingen fördelning???.......hur ska du då strypa tilloppstempen......
 
jag sjuntar inte ut mer än max 60grader när det är som kallast från pannan, och slangen tål 90grader.
Och det går ju att strypa lite med termostaten....

MVH Anders
 
oki.................men vad tål golven då........rek max tem är 35-40 grader på golvslingor
 
Du ska väl inte köra ner 60-gradigt vatten i golvvärmerören??
Hoppas du har tåliga golvmaterial i så fall.
 
Hmm... mitt klinkergolv är obehagligt att gå på långt under 40g i rören..... men det skulle ju sitta en termostat där då det kanske fixar sig.... :)
 
det är klinkers golv jag har, så det går nog bra.
men tror ni att jag behöver 2 luftare när jag får två lika höga punkter?

MVH Anders
 
Lika höga? Kanske lika bra att montera två då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.