Hej!

Har någon en bra lösning, eller kan hänvisa mig till en tråd med bra lösningar på hur man utför luftning i en valmad takkonstruktion? Tycker att jag har letat överallt men hittar inget som känns helt 100.

Jag håller på och renoverar ett hus från 30-talet och behöver isolera om taket. Lösningen som var tidigare är inte aktuell då det var minimalt med isolering och otätt både inåt och utåt, samt att det tidigare bodde ett äldre par som aldrig vistades på övervåningen, så det fungerade då men nu ska en barnfamilj bo här helst med en rimlig uppvärmningskostnad 😊


Jag har varit i kontakt med ett flertal fuktsakkunniga men får olika svar från allihop. Lite olika lösningar jag har blivit stött på:

1. Luftspalt med luftning i takfot och mögelstopper (i plast ej plåt) i varje takstolsfack.
Lösning med mögelstopper har 2 av 3 fuktsakkunniga sagt är en riskkonstruktion då det gärna blir påväxt runt dessa genomföringar. Finns det någon som har denna lösning och den fungerar?

2. Luftspalt med mekanisk luftning i varje takstolsfack, med mekanisk frånluftsfläkt i nock.
Stor installationskostnad, driftkostnad, samt underhåll på fläktar känns inte så lockande. Samt så skulle fläkten vid nock avge ett bullrande som skulle störa inomhusmiljön.

3. Luftspalt med luftning i takfot där fack går ihop i taknock och luft förs vidare till aspirator (spiral på tak som snurrar när det blåser)
Hört att det finns risk att det regnar in i aspiraton och att det kan ge för lite luftström upp till den.

4. Kompakttak (utan luftning) med Insulsafe-isolering
Den här lösningen verkade bäst, men har förstått att det låter väldigt bra i teorin men det är svårt att få till det i praktiken då det behöver vara en extremt tät konstruktion, och vissa parametrar är nästan omöjliga att nå (t.ex. fuktkvot i trä max 13 % vid montering). Denna lösning har en firma redan monterat hos mig, med resultatet att det blev påväxt på insidan råsponten efter bara någon månad, orsak till detta var förmodligen fel utförande.

5. Kompakttak (utan luftning) med cellulosa
Antar att det kan bli något liknande som med lösning nr 4. Takkonstruktionen har väldigt många vinklar och vrår så det är extra svårt att få en sån här lösning helt tät.

Finns det andra förslag eller idéer på genomförande tar vi gärna emot det.

Help! 😊
 
  • Gult hus, röda takpannor, grönt gräs, buskar, blommande träd, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult hus med tegeltak, grönskande trädgård, gräsmatta, utan synliga personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.