Jag har en trekammarbrunn som avloppen från bostadshuset går till. Det systemet är avluftat. Jag håller nu på att flytta min reningsanläggning av eget vatten (har egen brunn) ut till en bod på gården. Jag kommer att gräva eget avlopp för reningsanläggningen och koppla på det vid anslutande rör från huset precis innan det går in i brunnen. Behöver avloppet från pumphuset luftas också? Det kommer bara att vara rent vatten som åker ner i en golvbrunn. Samt att det avloppet kommer att vara ihopkopplat med samma luftade avlopp som kommer från bostadshuset, men där avluftningsröret då blir 11 meter från anslutningen av det nya avloppet till det gamla. Bifogar en bild så kanske det blir lättare att förstå.

Så jag upprepar frågan: Behöver avloppet från pumphuset luftas också?
 
  • Schematisk bild av avloppssystem med hus, pumphus, trekammarbrunn och luftningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Du har ju ingen toalett ansluten på den nya stammen så då lär det aldrig uppstå problem med att vattenlås dras ur. Sätt en vakuumventil i pumphuset.

En annan sak: Du planerar inte att dumpa backspolningsvatten från ett filter i din egna avloppsanläggning? I så fall inte en bra idé.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har ju ingen toalett ansluten på den nya stammen så då lär det aldrig uppstå problem med att vattenlås dras ur. Sätt en vakuumventil i pumphuset.

En annan sak: Du planerar inte att dumpa backspolningsvatten från ett filter i din egna avloppsanläggning? I så fall inte en bra idé.
Jo, hade tänkt det. Idag står vattenreningen inne i bostadshuset och den spolar ner vattnet i befintligt avlopp och det är ju en auktoriserad firma som satt in det en gång i tiden. Varför skulle det inte vara bra tänkte du?
 
Claes Sörmland
Det är en sån där standardrekommendation från myndigheterna att backspolningsvatten ska ledas till dagvattenavloppet och inte till eget avlopp för att inte ge en kraftigt ökad belastning på avloppsanläggningen på grund av vattenmängden. Salter från backspolningsvattnet kan dessutom slå ut den biologiska reningen i avloppet och sätta igen infiltrationen om det vill sig illa. Risken för problem relaterar naturligtvis med volym och sammansättning av backspolningsvattnet.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sätt en vakuumventil i pumphuset.
Var sätter man en sån? Kan den sitta under huset som står på plintar? Avloppet kommer ju gå rakt ner från golvbrunnen och ner i marken. Dvs att man sätter ett grenrör med ventilen på under huset då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.