Har installerat ny vedpanna förra våren och nu när det är dags att börja använda elementen är det jobbigt. Så fort vattnet i tankarna blir lite svalare går trycket i exp.kärlet ner till noll och elementen på ovanvåningen blir kalla. Jag luftar och luftar men inget vatten kommer. När jag sedan eldar och allt vatten är varmt kan jag lufta igen och då får jag ut både luft och sedan vatten. Ska det vara så här? Jag har fyllt på vatten en del gånger men det vill man ju inte göra för jämnan. När ska man egentligen lufta, vid kallt eller varmt vatten eller det ska kvitta? Ska cirk.pump vara igång eller avstängd? Jag har inte stängt av den, kan det vara därför som luften finns kvar? Många frågor och förhoppningsvis många svar ;)
 
Låter som att du har för ett litet expansionskärl, Är den rätt dimensionerad?
 
När vattnet är kallt ska du fylla på vatten tills det rinner ut ur skvalröret. Lufta alla element, fyll på vatten igen, lufta igen. Håll på så till du inte har någon luft kvar. Elda på sedan, är vattnet borta på övervåningen när vattnet kallnar igen så har du för litet exp. kärl. Har du vatten kvar så får du göra ovanstående procedur med luftning nån gång till säkert, tar tid innan all luft är borta. Har du gjort ovanstående så behöver inte vattnet vara kallt när du lufter men stäng av cirk. pumpen.
Hoppas detta hjälper.
 
Chabo skrev:
Har installerat ny vedpanna förra våren och nu när det är dags att börja använda elementen är det jobbigt. Så fort vattnet i tankarna blir lite svalare går trycket i exp.kärlet ner till noll och elementen på ovanvåningen blir kalla. Jag luftar och luftar men inget vatten kommer. När jag sedan eldar och allt vatten är varmt kan jag lufta igen och då får jag ut både luft och sedan vatten. Ska det vara så här? Jag har fyllt på vatten en del gånger men det vill man ju inte göra för jämnan. När ska man egentligen lufta, vid kallt eller varmt vatten eller det ska kvitta? Ska cirk.pump vara igång eller avstängd? Jag har inte stängt av den, kan det vara därför som luften finns kvar? Många frågor och förhoppningsvis många svar ;)
Jag har haft samma problem som du .
Jag har ett slutet expantionskärl och förtrycket i den var ett x antal kilo förmycket
 
Jag hade för lågt tryck. Kolla nippeln under kärlet om det är slutet. Ska pumpas till det normala trycket man vill ha när vattensidan är trycklös.
 
Jag tror inte det är feldimensionerat. Jag har 2 000 liter vatten och exp.kärlet är ca 200 liter.
 
Chabo skrev:
Jag tror inte det är feldimensionerat. Jag har 2 000 liter vatten och exp.kärlet är ca 200 liter.

är det ett öppet eller slutet kärl?
 
T
Vi har haft detta uppe förut, men då med el och oljeuppvärmning.
Har du provat att dra på ordentligt med värme-öppna alla termostat på fullt (om dessa finns på elelementen) -skruva upp cirkulationspumpen på max, sen lufta -fylla på vatten-lufta igen och se till att du sen har x tryck i ditt system och sen gå ned till normaldrift ? Det kan vara så att ett av elementen eller rören är satt så att du får ordentlig luftficka som far fram o tillbaka. När vattnet kommer farande i luftnippeln bör du blåsa igenom c:a 1 vattenglas innan du stänger, för oftast kommer vattnet några sekunder och sen luft igen som en halvtaskig sodamaskin om du förstår liknelsen.
 
slutet exp på 200l till 2000 l vatten är på smärtgränsen :surprised: , har du förtrycket på 0.5 bar vid kallt system , kommer trycket varmt (95-100 grader) vara 1.5 och övertrycksventilen på gränsen att öppna. Satsa på ett till exp-kärl , dvs sammanlagt 400l så håller du ett jämnt tryk både varm o kallt. :)
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Hur kom du fram till det?
Vattnets expansionskoefficient är 1.8e-4 per grad. Värmer vi då
upp vattnet 80 grader ökar volymen med knappt 30 liter. Om vi då låter luftbälgen i expansionskärlet innehålla 200 liter luft vid 0.5 bar över atmosfärstryck och komprimerar
ihop med knappt 30 liter ökar övertrycket till ca 0.8 bar, vilket borde var helt ok.
 
Helt klart räcker exp.kärlet till..

De är antingen för högt el lågt tryck i kärlet..

Släpp trycket på systemet kolla sedan vad förtrycket är i kärlet.. pumpa/släpp ut tills de är 0,5-0,7 sedan fyller du systemet tills du har 0,7 när systemet är kallt då ska de funka. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.