köpt gammalt hus. 2-våningar. bygger badrum på båda våningar .kopplat in på kommunalt va.nät. var lägga luftningen. hört att sätter jag fel höjd tömms vattenlås. på 2-vån. är det höjden av ventilplacering eller anslutningar på avlopp som ska styra luftingen på båda våningar. tacksam för svar.kanske förklarat fel men tar alla tips
 
Dra luftaren upp i en slits eller på lämpligt sätt till vinden sedan vidare med lämplig takgenomföring från övervåningens avloppsgroda. Blir kanon om avloppet går ihop med nedervåningens avloppsgroda, då får du en bra avluftning har så i mitt hus och det funkar klockrent. Vissa säger att man klarar sig med 75mm men när man ändå håller på så kan man dra 110pp upp till takgenomföringen så är man säker på att luft kommer in.

mvh
 
Du klarar dig med 75 i uppvärmda utrymmen men går det genom en oisolerad vind ska du gå upp till 110.
 
tack spekerök. badrummen ligger ca. 10m. i horisontel skillnad från varandra och höjdskillnad på ca. 300cm. vad jag hört är sätter jag separat luftning för avlopp 1-vån. tömmer jag vattenlås 2-vån.. frågat vvws-kille men kunde inte svara utan besikning och 1500kr. är inte rik.
 
Du bör ha två separata avluftningar i det fallet. Förstår inte riktigt varför det skulle kunna ge problem med det. Kan de ha menat att om du bara luftar av från våning 1 så tömms det på 2a våningen?
 
Mikael_L
bigbula skrev:
tack spekerök. badrummen ligger ca. 10m. i horisontel skillnad från varandra och höjdskillnad på ca. 300cm. vad jag hört är sätter jag separat luftning för avlopp 1-vån. tömmer jag vattenlås 2-vån.. frågat vvws-kille men kunde inte svara utan besikning och 1500kr. är inte rik.
Nej, det är inga problem behäftat med att ha två eller ännu fler avluftningar.

Enda gången det blir problem är om det inte alls finns avluftning, eller att det är fel placerat. Det kan däremot vara tvunget att ha fler än en avluftning, beroende på hur rörsystemet är draget.

Men förenklat ska man ha en avluftning i slutet av huvudstammen och sen en i slutet av varje varje avstick som inte är väldigt kort.
Men i praktiken behöver det inte bli så blodigt heller. Dels så brukar vissa avloppsenheter, såsom handfat och duschavlopp inte alls behöva avluftning, dels kan man dra huvudstammen förbi t.ex. alla toastolar och därmed endast behöva en enda avluftning bakom sista toan.

Kom med lite mer info över hur det ser ut så ska du se att du kan få lite handfasta förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.