TRJBerg
Om man har en LLVP avstängd i ett kallställt hus kan det bli problem?
T ex jag har en LLVP på på hösten inställd på innetemp 8 grader. Sedan stänger jag av den några månader mitt i vintern och kallställer huset. Man kan då tänka sig innetemp på minus 10 grader eller lägre kanske periodvis. Sedan på våren startar man pumpen igen. Vid starttillfället kan tänka sig två scenarier, en där temperaturen är minus 5 grader och en där temperaturen är plus 5 grader. Kan det bli problem vid något av scenarierna?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om man har en LLVP avstängd i ett kallställt hus kan det bli problem?
T ex jag har en LLVP på på hösten inställd på innetemp 8 grader. Sedan stänger jag av den några månader mitt i vintern och kallställer huset. Man kan då tänka sig innetemp på minus 10 grader eller lägre kanske periodvis. Sedan på våren startar man pumpen igen. Vid starttillfället kan tänka sig två scenarier, en där temperaturen är minus 5 grader och en där temperaturen är plus 5 grader. Kan det bli problem vid något av scenarierna?
Den kommer inte kunna avfrosta utedelen vis för låg innertemperatur, du måste öka temperaturen i samband med igångsättning med exempelvis ett element.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
A August Eriksson skrev:
Den kommer inte kunna avfrosta utedelen vis för låg innertemperatur, du måste öka temperaturen i samband med igångsättning med exempelvis ett element.
Ok, så problemet är på våren? Så antingen värmer jag inneluften med element - till några plusgrader eller behövs det vara varmare? Eller jag väntar tills det är några plusgraders väder några dagar och startar sedan?

Du ser inga andra problem? Jag var lite fundersam om att det här kan skada pumpen?
 
Det sliter mycket på kompressorn att kallstarta den. Många kompressorer har kompressorvärmare av någon sort och man bör slå på strömmen till värmepumpen minst ett par timmar innan man startar kompressorn på vinterhalvåret.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Gamla kolvkompressorer var känsliga för kallstarter, men nya shrollkompressorer. har inga problem med kallstarter. Det är inga problem att stänga av värmepumpen några månader, Du behöver inte heller värma upp rummet innan du startar
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Scrollkompressorer finns väl inte i några LLVP? Alla jag vet har rotationskompressorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.