Vi skall snart installera en VP på fritidshuset. Tänkte installera en balja med utlopp för kondensvatten under utedelen. De som finns att köpa färdiga har en värmekabel (och är löjligt dyra), som inte styrs av värmepumpen, utan där kabeln skall vara igång hela tiden.

Jag funderar på att bygga en egen styrning till värmekabeln så att den bara är igång vid avfrostning (och det är minusgrader) och i ex. 20 minuter.

Men på ex. en Mitsubishi Hero, verkar det inte finnas någon åtkomlig signal som markerar att det pågår avfrostning. Så jag funderar på att förösöka mäta temperatur någonstans för att få fram den informationen.

Men hur värmer en värmepump vid avfrostning? Har den ett internt värmeelement i utedelen, eller vänder den funktion och hämtar värme från innerdelen? Tänkte att OM den hämtar från innedelen, så borde man kunna mäta temp skillnad mellan rören som går mellan ute och inne del, för att avgöra om avfrostning är igång.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi skall snart installera en VP på fritidshuset. Tänkte installera en balja med utlopp för kondensvatten under utedelen. De som finns att köpa färdiga har en värmekabel (och är löjligt dyra), som inte styrs av värmepumpen, utan där kabeln skall vara igång hela tiden.

Jag funderar på att bygga en egen styrning till värmekabeln så att den bara är igång vid avfrostning (och det är minusgrader) och i ex. 20 minuter.

Men på ex. en Mitsubishi Hero, verkar det inte finnas någon åtkomlig signal som markerar att det pågår avfrostning. Så jag funderar på att förösöka mäta temperatur någonstans för att få fram den informationen.

Men hur värmer en värmepump vid avfrostning? Har den ett internt värmeelement i utedelen, eller vänder den funktion och hämtar värme från innerdelen? Tänkte att OM den hämtar från innedelen, så borde man kunna mäta temp skillnad mellan rören som går mellan ute och inne del, för att avgöra om avfrostning är igång.
En värmepump reverserar driften vid avfrostning. Så det skulle vara relativt enkelt att mäta fram när en avfrostning pågår.

Dock ställer jag mig lite frågande till behovet. Har du bara värmepumpen en bit upp ifrån marken så skall det till väldigt långa perioder med minusgrader innan isen bygger upp så pass att det blir ett problem.

Och oavsett hur du gör så vart tar vattnet vägen efter utloppet?

Det jag sett en del göra är att gräva ner ett avloppsrör och leda till en stenkista som ligger frostfritt. Här får man ha en värmekabel i den övre delen av röret.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det jag sett en del göra är att gräva ner ett avloppsrör och leda till en stenkista som ligger frostfritt. Här får man ha en värmekabel i den övre delen av röret.
Så har vi gjort på en luftvatten VP som vi har i ett gemensamt hus uppe i fjällen (halva släkten deläger), men det är en Thermia, som har inbyggd styrning av värmekabeln. Thermia styr så att kabeln värmer under 20 minuter i samband med avfrostning,m om det samtidigt är kallare än +2. Vi orkade gräva ca 80cm djupt, och hällde i makadam och lade 20 cm frigolit över. Det fungerar trots att temp går mot -30 flera ggr per vinter.

I det här fallet (i Roslagen) så är min tanke att i första hand leda ut vattnet under ett trädäck ca 4m från huset. Med en värmekabel i röret. Och hoppas att jag inte behöver en stenkista. tänker låta sista 0,5m av röret vara halvt, bara en ränna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.