Hej,

Har en hydrofor som fylls med vatten till toppen. Trodde det var luftinjektorn som var trasig men såg nu att de läcker från toppen.

Någon som vet om hela den stora svarta delen är gängad i glasfiberdelen? Jag vågar inte ta i med rörtången om den är fastgjuten i glasfibern.

Det är en hydrofor: Wellmate HP-150 CE. Ser inte på diverse ritningar om så är fallet. Stugaröret går att ta loss om man drar ut den röda sprinten.
 
Kanske bara är en liten läcka trots allt, precis i tillslaget. Handpumpade upp den till strax över fyra bar. Trycker verkar stå sig. Måste vara luftinjektorn då antar jag?
 
Nu blev vattnet ur kranen brunt med lite sediment i desutom... Väntade ett par minuter och spolade igen då blev det klart igen.

Jag har inte gjort av med några extrema mängder under mitt läckletande.

Sinar vattnet i brunnen?

Verkar konstigt, känns som vi gjort av med betydligt mer vatten under andra perioder utan att fått upp brunt vatten.
 
Efter lite funderande så tror jag det bruna som kom ut är avlagringar i hydroforen. Den är nog aldrig rengjord. Nu när jag sänkte vattennivån manuellt för att pumpa i mer luft så följde en del avlagringar med ut antagligen.

Är det någon som vet om man kan montera ett vattenståndställ på de här glasfiberhydroforerna?

När jag försöker se på bilder så verkar vattenståndställen var anpassade efter de i stål. De i stål har "monteringshål" i sig. Hur gör man för att montera vattenståndställ på en i glasfiber?

Jag är införstådd med att det inte ska behövas men jag vill kontrollera om det fylls på för mycket vatten över tid.
 
A
M mxlmxlm skrev:
Efter lite funderande så tror jag det bruna som kom ut är avlagringar i hydroforen. Den är nog aldrig rengjord. Nu när jag sänkte vattennivån manuellt för att pumpa i mer luft så följde en del avlagringar med ut antagligen.

Är det någon som vet om man kan montera ett vattenståndställ på de här glasfiberhydroforerna?

När jag försöker se på bilder så verkar vattenståndställen var anpassade efter de i stål. De i stål har "monteringshål" i sig. Hur gör man för att montera vattenståndställ på en i glasfiber?

Jag är införstådd med att det inte ska behövas men jag vill kontrollera om det fylls på för mycket vatten över tid
Alltså så som jag förstår det skall denna lösning hålla luftkudden i rätt storlek, men pyser det ut luft så får nog luftinjektorn svårt att hålla efter detta. den svarta kommer ju monterad från fabrik så troligen är din glasfiber hydrofor skadad. men gör den trycklös och känn om anslutningen sitter lös, eller kolla med tillverkaren vad de säger, man skall inte onödigtvis leka med tryckkärl
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Problemen kvarstår.

Har monterat isär allt och satt ihop igen och justerat luftinjektorn. Jag tycker allt borde fungera men ändå börjar pumpen jobba bara man har kranen öppen några sekunder. Pumpen körs inte länge alls, några sekunder den med.

Hydroforen är i princip helt full med vatten.

Jag antar att hydroforen är trasig helt enkelt.

Men det jag inte begriper är hur den ändå kan hålla tryck? Den håller ju trots allt 4 bar som den är inställd på. Och trycker jag på bilventilen i toppen så är det mycket riktigt luft med högt tryck som kommer ut.

Om det läckte så pass då borde den väl inte kunna bygga något tryck?

Jag försöker utesluta att det t.ex. inte är typ vattenpumpen som ger för dåligt flöde och som följdeffekt att luftinjektorn ger för dåligt med luft (även om den suger luft 30-50% av tiden som pumpen går). Vore trist att köpa en ny hydrofor och så är det inte den som är trasig.
 
Om kärlet blir fullt av vatten så läcker det ut luft, den typen du har, som du kanske upptåckt har en ventil på ett rör ini. Då får tömma kärlet och starta pumpen. Då kommer det att pysa på topp en del, efter ett tag ska luftventilen stänga. Sen köra på pumpen tills den stoppar och sprya med såpvatten rikligt på topp, så syns det om det är läck. Sprya gärna runt på kärlet med, luftnivån ska finnas ca 1/3 från topp.
 
J jonaserik skrev:
Om kärlet blir fullt av vatten så läcker det ut luft, den typen du har, som du kanske upptåckt har en ventil på ett rör ini. Då får tömma kärlet och starta pumpen. Då kommer det att pysa på topp en del, efter ett tag ska luftventilen stänga. Sen köra på pumpen tills den stoppar och sprya med såpvatten rikligt på topp, så syns det om det är läck. Sprya gärna runt på kärlet med, luftnivån ska finnas ca 1/3 från topp.
Tömde kärlet idag och startade pumpen. Det blir fullt med vatten till toppen direkt. Jag tog även ur röret som du nämner och gjorde rent det lite för säkerhetsskull.

Du ser i det första inlägget jag gjorde att jag sprayat med såpa vatten och det i alla fall läcker ut lite luft.

Får väl beställa en nytt kärl helt enkelt.
 
J jonaserik skrev:
Beroende på var det läcker. Kunde du se det, runt själva svarta delarna eller nertill mot tanken, Finns reservdelar. Så här ser den ut invändigt, klicka på sprängskissen så ser du.
[länk]
Funkar pressostaten som den ska då??
 
Enligt sprängskissen har dom satt tryckvakten före kärlet och det är den ska sitta, mellan pump och kärl.
 
J jonaserik skrev:
Enligt sprängskissen har dom satt tryckvakten före kärlet och det är den ska sitta, mellan pump och kärl.
Tryckströmbrytaren etc. ska sitta efter kärlet. Jag vet inte vad en tryckvakt är men en pressostat är en tryckströmbrytaren om jag inte är ute och cyklar.

Det är luftinjektorn som ska sitta före kärlet.

Se t.ex. denna ritning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.