Då man hör till den bekväma typen av människor ska mitt nästa hus ha möjlighet till sommarsvalka inne de dagar då det är olidligt hett. Jag har ju inget emot värmen i sig. Det är underbart med sommar, men ibland vill man kunna ta kontrollen över vad som sker...

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av luftkonditionering för bostäder? Naturligtvis har jag sneglat en hel del på luft/luft värmepumpar som även de erbjuder denna förträffliga funktion.
Hur bra fungerar de portabla anläggningar som finns att köpa lita här och var? Om man väljer en fast monterad lösning med separat inne och utedel (Typ L/L-pump) Vad handlar det om för prisklass. Är det kanske lika dyrt som en värmepump?

Jag har tänkt att elda pellets i nästa hus. Om man väljer en luft/luft VP kommer ju pelletspannan endast fungera som en spetsvärmekälla och då blir väl verkningsgraden inte optimal. Därför är jag ute efter en helt vanlig luftkonditionering. Men det är ju hel och hållet beroende på priset...
 
Om du skulle trilla höver ett hus med bergvärme så tänkte jag bara tala om att bergvärmen går att komplitera med så kallad frikyla & driftskostnaden för en sån anlägning är extremt billig då det bara är en cirkulationspump & en fläckt som drar ström. en AC kostar ju en del att driva.
 
Om du har mekanisk tilluft kan man ta in tilluften genom ett rör i marken. På detta sätt kyls den på sommaren och förvärms på vintern när det är riktigt kallt.

Data från ett hus på Färingsö som är beskriven i boken "Ekologi som inspirerar - 12 miljöanpassade hus" av Ylva Björkholm och Malin Lindqvist:

Röret är 50 m långt och ligger på 1,15 m djup. Högsta temp inkommande luft sommar +17 grader, lägsta temp vintertid +5 grader.

/Fredrik
 
fredwel skrev:
Om du har mekanisk tilluft kan man ta in tilluften genom ett rör i marken. På detta sätt kyls den på sommaren och förvärms på vintern när det är riktigt kallt.

Data från ett hus på Färingsö som är beskriven i boken "Ekologi som inspirerar - 12 miljöanpassade hus" av Ylva Björkholm  och Malin Lindqvist:

Röret är 50 m långt och ligger på 1,15 m djup. Högsta temp inkommande luft sommar +17 grader, lägsta temp vintertid +5 grader.

/Fredrik
Mkt intressant! Vet du mer om installationen? Mtrlval för rör, är det ett ngt fläktsystem i huset? mm
 
CarMan skrev:
Om du skulle trilla höver ett hus med bergvärme...
Huset är redan inbokat! Har oljepanna från 1965 och huset är på tok för litet för all annan värmekälla än pellets eller "luft/luft + värmetillskott"
Annars hade det varit bra!

Kollade på den här idag!
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=2679&FromScriptName=/seek.asp
Den har en kyleffekt på 2,7 kW

Hur står den sig exempelvis mot en sånhär
http://www.ventilationsutveckling.se/luftk_portabel.htm
Som förmodligen är bra mycket rejälare. Har en kyleffekt på 2,5 kW
 
fredwel skrev:
Om du har mekanisk tilluft kan man ta in tilluften genom ett rör i marken. På detta sätt kyls den på sommaren och förvärms på vintern när det är riktigt kallt.
Forummedlemmen FrittDrag fick genom ett inlägg i en annan tråd mig att börja räkna lite på detta med kyld tilluft. Jag har inte riktigt klart för mig vad begreppet kyleffekt innebär, men jag gissar att det är den energimängd per tidsenhet som man flyttar från den plats som skall kylas. Låt oss anta att luften har en densitet på 1,3 kg/m³ och en värmekapacitivitet på 1,0 kJ/(kg·°K). Detta innebär att om vi fyller på ett rum med luft som är en grad kallare än vad rumstemperaturen är så krävs en tillflödeshastighet på 0,77 liter per sekund för att få en kyleffekt på 1W. Om vi tänker oss att den luft som vi tillför är tio grader kallare krävs en tillflödeshastighet på 0,077 liter per sekund för samma kyleffekt.

Jahaja, vart försöker jag komma med dessa siffror? Jo, i andra trådar så säger kloka människor att man "ska ha" en kyleffekt på minst två kilowatt, om man köper en portabel luftkonditioneringsanläggning, typ sådana som fins på Rusta och Elgiganten. Ok, två kilowatt. Det innebär att det behövs ett luftflöde på 0,77*2000=1540 liter per SEKUND för att uppnå samma effekt om luften som kommer in är en grad kallare. Har vi tio grader kallare luft krävs 154 liter per sekund.

Normen(?) säget att luften skall bytas ut minst varannan timme. Om vi tänker oss ett sovrum på 15 m² och med 2,50 m i takhöjd så behövs ett luftflöde på 5 liter i sekunden för att klara normen. Jag antar att de flesta fläktanläggningar konstrueras för att precis klara normen, och inte så mycket mer. Om vi då vill gräva ner ett rör i backen, och få samma effekt som ett portabelt luftkonditioneringsaggregat genom att endast blåsa in kall luft i huset, så krävs det en ventilationsanläggning som klarar av att transportera ungefär 30 gånger så mycket luft som en som precis klarar vad normen kräver.

På samma sätt som man inte köper portabla luftkonditioneringsanläggningar och ställer i vartenda rum, så behöver man inte kyla alla utrymmen med kyld tilluft, men betänk ändå att luftomsättningshastigheten behöver ökas ungefär 30 gånger i de utrymmen som man vill kyla.

Ovanstående sifferharang bygger givetvis på en massa förenklingar, men jag TROR att de ändå ger ett ganska bra hum om hur mycket kyld luft man måste tillföra. Jag vill också påpeka att jag är lekman på området, och ovanstående beräkning kan vara helt fel. Om någon bättre vetande upptäcker fel, rätta mig gärna!

Slutsats: Jag tror att det är svårt att få effektiv kylning genom att kyla tilluften. Det blir självklart bättre med kyld tilluft, men blir det bra?

Redigering: Fixade stavfel och en felaktig enhet (l/h => l/s)
 
Lite hjälp med matten för tillfördkyleffekt, detta är en förenkling av hur man räknar ut tillförd kyleffekt vid undertemperrerad tilluft.
P=q*dt*1,2
P = kyleffekt i Watt
q = luftflöde i l/s
dt = temperatur differans mellan rummet och tilluften.

Ett exempel:
Flöde = 50 l/s (totalflöde på en FVP, t.ex.)
Rumstemperatur = 24 grader C.
Tilluftstemperatur = 16 grader C (Kylmaskin, markkyla eller kallt ute)
dt = 24-16 = 8
P=50*8*1,2= 480W (kyleffekt)

Av detta ser man tydligt att för att kunna "bära in" kyla med luft så måste man ha ett rätt högt flöde.
Detta ser man att kontorsventilation med kyla ofta är 4-5ggr så stor som den hade behövt vara med bara avseende på minflöde (Boverket etc).

Den stora fördelen med kyld tilluft är att den luften är "avfuktad" en viktig del av ett skönt inneklimat sommartid.

Lycka till i värmen :)
 
CarMan skrev:
Om du skulle trilla höver ett hus med bergvärme så tänkte jag bara tala om att bergvärmen går att komplitera med så kallad frikyla & driftskostnaden för en sån anlägning är extremt billig då det bara är en cirkulationspump & en fläckt som drar ström. en AC kostar ju en del att driva.
Vad heter den maskinen/prylen/gizmon? En sådan här: "IVT Fläktelement har kondensdränering och kan t.ex. tillsammans med bergvärme även användas som luftkonditionering.". Eller något annat?

Lars
 
Har oljepanna från 1965 och är på tok för litet för all annan värmekälla än pellets eller "luft/luft + värmetillskott"
Annars hade det varit bra!
En oljepanna från -65
Då passar det ju perfekt att kasta ut den och sätta in
en Berg/markvärmepump istället. Då har du dessutom plats över att hänga tvätten på ;)
 
tynnis skrev:
En oljepanna från -65
Då passar det ju perfekt att kasta ut den och sätta in
en Berg/markvärmepump istället. Då har du dessutom plats över att hänga tvätten på  ;)
Kanske redan finns ställen att hänga tvätt på redan.. ;)
 
Prem-I-Air Wap35Da
WAP-sidobild.jpg
Köpte en sån här pjäs häromdan. Enligt försäljaren var det bland de bättre portabla maskinerna och den var mycket robust byggd. Och det var faktiskt tungt att häva in den 40 kilo tunga besten genom dörren.

Har bara provkört en liten stund, och det verkar fungera. Det finns två anslutningar på baksidan och båda ska ledas ut ur huset. Den ena blåser ut varmluften, medan den andra suger in luft.
Eftersom jag har tänkt att kunna flytta den mellan olika rum vill jag ju ta upp ventilationshål i väggen, så det bara är att ansluta slangen och köra igång. Frågan är ju om det räcker att bara leda ut slangen med den varma luften? Eller om man även måste suga in luft utifrån? Det skulle ju resultera i hälten så många hål, ventiler och arbete.

http://www.luftmiljobutiken.se/kyla72.html

http://www.luftmiljobutiken.se/pdf/produkt_pdf/wap35man.pdf
 
Normalt med "portabel" kyla är att man kör ut den varma luften (och bara den).
Så du behöver nog bara ett hål i väggen :)
 
Nu har du ju redan köpt ett aggregat men lite info hur mitt funkar.
Installerade en Panasonic kylanläggning för 1,5 år sedan. Effekt ca 7 kw med tre separata innedelar. Den har gått i två sommrar nu, i stort sett dygnet runt maj-aug. Det verkar som att den inte drar så mycket energi trots allt, den är ju termostatstyrd och går inte hela tiden.
Håller ändå ca 20 grader inne hela sommarn. Skulle tro att det går åt 1000-2000 kwh till detta.
Det anser jag vara billigt för att slippa svettas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.