Hej!
Min kompressor pyser just innan den blir full. Jag vet att det finns en "överfyllnadsventil" eller vad det nu heter. Är den möjligen den som släpper ut luft innan kompressorn ska stanna? Jag har alltid stängt av den innan den stannar av sig självt, det känns eller låter inte bra. Är det någon som kan svara på vad det är för fel?
Mvh.
P-O
 
Låter som att säkerhetsventilen öppnar. Det är bra att den funkar . Däremot skall ju tryckströmbrytaren ha hunnit bryta innan dess. Den går säkerligen att justera. Om säkerhetsventilen är på 11 bar bör tryckströmbrytaren bryta på 10 bar
 
  • Gilla
pools
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Låter som att säkerhetsventilen öppnar. Det är bra att den funkar . Däremot skall ju tryckströmbrytaren ha hunnit bryta innan dess. Den går säkerligen att justera. Om säkerhetsventilen är på 11 bar bör tryckströmbrytaren bryta på 10 bar
Tack för svar! Ska testa detta.
 
Och då går den i evighet, eller?
 
På en av mina kompressorer var det ett tryckrör av aluminium som läckte i förskruvningen. Kapade strax utanför rörmuttern och satte på en ny s k skärring.
Blev tätt.
 
H Hybro skrev:
Och då går den i evighet, eller?
Nej, den stänger av som den ska, men det låter inte bra. Ska undersöka saken närmare efter helgerna, nu tar jag julledigt från verkstan. 😇🎅🎄
 
Jag tror att min låter likadant. Jag tror inte nödvändigtvis det är fel utan troligen så är det när kompressorn slutar pumpa så blir det att luften pyser tillbaka lite och skapar ljudet. För mig är det så typiskt att (enklare) kompressorer låter på det viset, så att det aldrig slagit mig att det inte skulle det 🤔
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Gäller att ha en bra tro... Inte bara i körka.
 
Många kompressorer har en avlastningsventil som öppnar precis när den stänger av för att förhindra att det finns mottryck i cylindern vid nästa start.
Det "pyser till" ljudligt och ganska kortvarigt.
 
  • Gilla
Toye_ och 1 till
  • Laddar…
Jo, det är rätt normalt med avlastningsventiler - annars skulle motorn behöva vara > 3 ggr större och det mörknar i byns lampor eller proppautomaterna slår av strömmen när den startar - och det går inte att köra med Y/D-start (vid 3-fas) heller då Y-läget gör motorn klenare och det är full kraft/moment som behövs redan vid första kolvslaget om det jobbar mot full mottryck...

Med andra ord en kort pys precis när kompressorn stoppar är normalt för lite större kompressorer och oftast är det pressostaten själv som sköter själva avlastningsventilen med sin mekanik när den väl bryter strömmen till motorn vid max inställd tryck.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
På kompressorer med tank så ska det pysa i ca 1 sekund när den stänger av sig. Det är normalt. Den släpper trycket i systemet.
När säkerhetsventilen löser ut så släpper den ut massor av luft i kanske 5-10 sekunder och motorn fortsätter att gå oftas. Då får man justera ner tryckströmbrytaren, eller byta säkerhetsventilen om den är defekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.