Hej!!

Har fått en -94 Biltema 50liters kompressor av jobbet då den stod nere på lagret och samlade damm. ;)

Den såg hel och ren ut när jag fick hem den. Men märkte genast att det skvaplade inne i tanken. Lossade dräneringsskruven och ut kom cirkus 3-5 liter rostfärgat vatten.
Hrmm mindre bra...

In med elkontakten och tryckte på strömbrytaren. KLONK! Inom 0.1 sek hade jag brutit strömmen. Jag anar nu vfr den stod på lagret ;)

Tänkte plocka isär den och se om jag inte skulle kunna få den att fungera igen...

Men vad gör jag med tanken? Vem kollar sånt? Vill ju inte få igång den och sen att den är sönderrostad inuti.

Hilfe någon?

Ha det bra
 
Hej!

Tanken - Du behöver inte göra någonting mer än att i fortsättningen tappa ur det vatten som utkondenceras. I små kompressorer finns alltid mer eller mindre med vatten.

Om Du vill känna Dig helt säker på tanken så kan Du låta provtrycka den. Det sker då med vätska.

Skulle det mot förmodan rosta hål långt fram i framtiden så händer  inget annat än att det börjar pysa.

Om det saknas så kosta på Dig en bra reduceringsventil med manometer och vattenavskiljare på tankens utlopp, det brukar sitta i centrum av ena gaveln.

Var slutligen noga med att vevhuset alltid innehåller olja, och att omgivningstemperaturen är sval. Det är inte maskinen i sig som behöver svalka utan det gäller den insugna luften, kallare luft - mindre med vatten - och mindre kondensavsättning i tanken.

per


 
Farsans kompressor börjar få några år på nacken nu... Ungefär som jag 26år...Det har typ alltid vart vatten i tanken då det bara är jag som orkar tömma ur vattnet.
Om tanken rostar "hål" så pyser det ut bara? eller finns det risk att det säjjer "kabomm"?
 
ett bra trick att den inte skall rosta sönder innefrån är att ha tryck i den. det gäller iaf tryckluftstuber som man har när man dyker. dom skall man helst aldrig ha tomma.
 
Hej!

Det här ämnet är lite lurigt, i alla fall för mig.

Magic - gbg gör gällande att rostbildning minskar om tanken hålls tryckfylld.

(Det är en synpunkt, och jag frågar mig av vilken anledning)

Därefter kunde jag inte låta bli att fråga leverantören av den kompressor jag äger om detta verkligen stämmer. Får följande svar:

"Innehållet under tryck i tanken har 100 % relativ fuktighet, och förutsättningen för rostbildning är då som störst".

Men, då har förmodligen den insugna luften hög fuktighet, och temperaturen c:a 20 grader. Hur blir relativa fuktigheten  i tanken  om den insugna luften har temperaturen + 2 grader? Förmodligen lägre. Ökar den senare när luften i tanken värms upp till omgivningens temperatur, exempelvis 20 grader? Troligtvis inte!

Är det nån av Er som läst den här kursen och som kan komma med ett klarläggande?

per

 


 
Hej!

Så här dags vaknar näringslivet upp efter sommarens ledighet, och en av de första är Kaeser kompressorer som låter meddela:

Nej, risken minskar inte för att tanken är trycksatt, snarare ökar rostbildningen. Eftersom luften är trycksatt blir luftfuktigheten 100 %, kondensat utfälls, och vatten "bildas" i tanken.

Invändigt är tankarna därför behandlade.

Det var nog så som jag också tänkte....... vilket innebär, att det egentligen inte är så noga med att dränera, bara man har en bra vattenavskiljare på utloppet.

per
 
Strålande!! Tusen tack för det...
 
Man killed by exploding air compressor!!

These images show a man who died when an air compressor at his place of work exploded. (Ingen vacker syn) :'(
Air compressors need regular care and maintenance. Without it they can become, effectively, pneumatic bombs. One common fault that leads to explosion is corrosion within the tank. This can often take years, possibly decades, to reach a critical point however making any failure of the equipment hard to gauge.

Är det så då att dom kan explodera?? :surprised:
 
Hej Masses!

Bortsett från Ditt inlägg så har jag aldrig hört talas om att en kompressortank har briserat, men förmodligen har det skett i vår värld.

Nåväl, vi vet inte vad som orsakade olyckan som beskrivs. Det bästa råd jag kan ge Dig är att varje år hydrauliskt provtrycka tanken. Du kanske själv kan "tillverka" en lämplig tryckhöjare för vatten, försedd med en manometer. Höj till 1600 kPa (16 Bar). Spräcks då tanken så händer just inget annat än att den spräcks bortsett från färden till tippen.

Små tankar är sedan många år emaljerade invändigt vilket förhindrar rost. Vidare frågar jag mig om kondensvatten under tryck innehåller särskilt mycket syre behövligt för att det skall rosta. Men här är jag osäker.

Och Masses, kolla hur det avtappade kondensatet ser ut, innehåller det "rost"?

per
 
magic_gbg skrev:
ett bra trick att den inte skall rosta sönder innefrån är att ha tryck i den. det gäller iaf tryckluftstuber som man har när man dyker. dom skall man helst aldrig ha tomma.
en skillnad är att luften i dyktuberna är avfuktad.. den typen av avfuktingsutrustning man har på dykkopressorer har man inte på våra verkstadskomressorer.. (dom lämnar inte 300kg heller)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.