Vi bygger nytt lösvirkes hus och ska ha en braskamin på övre plan ,kom nu och tänka på att många menar att du bör dra in ett luftintag under kaminen som du kopplar in ?
Allt för att förhindra att du får undertryck i huset.
Hur har ni gjort?
Vi har mekanisk till/från luftsventilation.
 
Du bör nog göra detta.
glöm inte bort att kaminen skall vara anpassad för direktanslutning av ute luft.
 
Känns tufft att behöva borra 100mm stort hål i golvbjälklagret, men man vill ju inte ha undertryck, och huset är väldigt "tätt" byggt. Kom o tänka på att jag har ett radon rör som kommer från grunden (under min gjutna platta) Man kan inte använda denna luft? röret går förbi platsen där braskaminen ska stå.
 
Du behöver inte gå ned i bjälklaget med ett ventrör om det finns möjlighet att gå rakt ut i väggen bakom kaminen.
 
Draven skrev:
Allt för att förhindra att du får undertryck i huset.
Hur har ni gjort?
Vi har mekanisk till/från luftsventilation.
Vi har bara mekanisk frånluft och det funkar bra med en (max) 13 kW kaminugn i gillestugan i källaren. Tillluftsdon och fönster med spaltventiler finns i rummet, men när ventilationen har lägsta effekten, behöver de inte ens vara öppna.

Vid nybygge är eventuellt en skorsten med tillluftskanal interessant. En beskrivning finns på tyska, http://www.bauweise.net/grundlagen/technik/heizung/kamin/kamin.htm med grafik så att det går att förstå hur det fungerar. En fördel är uppenbarligen att luften förvärms före förbränningen, -> renare förbränning, högre effekt. Jag vet ej om det går att få tag i en sån skorsten i Sverige.

 
saturnus2 skrev:
Du behöver inte gå ned i bjälklaget med ett ventrör om det finns möjlighet att gå rakt ut i väggen bakom kaminen.
Jo tack jag vet, men nu e de så att kaminen ska stå mitt inne i huset mot en innevägg. Men funderar på att flytta den för nu räcker det inte med 100mm spirorör det ska vara kondensisolerat också så ca 125mm om inte mer.
 
Såg nu att till luftsanslutningen på exempelvis Handöl 10T är på 64mm i diameter. Undrar om det räcker med att jag drar ett 75mm rör då ca 6meter långt ?
 
Draven skrev:
Såg nu att till luftsanslutningen på exempelvis Handöl 10T är på 64mm i diameter. Undrar om det räcker med att jag drar ett 75mm rör då ca 6meter långt ?
Hmm nej såg sen att 1m är max sen måste jag gå upp till 100mm. Kanske ha den första metern från kaminen i 64mm(70mm) sen gå upp till 100mm, det hjälper mig lite för jag har en bärande bjälke närmast som det är bättre att borra ett 70mm hål i ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.