Hej

Vill "vädra" en fråga innan jag bestämmer mig för glaspartier och fönster i uterummet.

I bifogad skiss ser ni hur rummet (ramen) ser ut och var jag planerar att ha öppningsbara partier och fasta partier. Då tomten är lite kuperad så tänkte jag sätta fasta fönster på hela det högra burspråket. Den högra väggen är en hel vägg med små 30*120 cm gluggar längst upp mot grannen. Till vänster blir det två öppningsbara partier mot en trappa.

Min fråga gäller luftgenomströmmning och vädring. Är det dumt att inte ha någon form av vädringsfönster eller ventil i den högra delen? Skall jag sätta en vädringsventil högt/lågt för att få genomströmning?

Kika på bilden och kom med förslag eller kommentarer om vad som (inte) behövs för att få komfort på sommaren och frostfritt på vintern.
 
  • vädra.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
 
Inga svar, bara frågor.

Vad har du för grund?
Vad har du för golv?
Vad ska du bygga för typ av uterum?
Sommar, Vår/höst eller vinter ?
 
Svaren är... :)

Grund/Golv (i följande ording):
Singel, markplast, träreglar med frigolit (10cm), vindpapp, trallbrädor, ev matta.

Väggar:
Typ förlängd höst, inget vinterbonat

Tak:
16mm kanalplast
 
Det blir varmt på sommaren så öppningsbara fönster är nog smart. Tänk på att myggfönster är väldigt smidigt att ha om man vill undvika att få in ohyra. Vi har extra dörrar utan glas där vi har monterat in myggfönster.
Bara att öppna skjutdörren med glas och dra för den med myggfönster.

En vädringsventil skulle jag sätta högt eftersom det med största sannolikhet är varm luft du vill bli av med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.