Hej!

Nån som vet om luftfuktigheten under tak utomhus skiljer sig från luftfuktigheten under fri himmel utomhus? Tex om man jämför under en carport med under himmelen utanför carporten.

Niklas
 
Mikael_L
Svaret tror jag är både ja och nej. :)

I stort går det nog att förutsätta i princip samma klimat.'

Men sen finns det en massa små extra faktorer som kan påverka på marginalen.

Man kan t.ex. ofta lägga märke till bilar med imma på endast vindrutan. Detta beror på att den varma luften som lämnar motorhuven kan bära aningens mer fukt, som sen fäller ut på rutan.

Så jag vet inte hur stora klimatskillnader du tänker dig, när du ställer frågan.
 
Jag har många gånger observerat att en bil som står under en carport inte får frost på rutorna även om bilar utanför samma carport får det. Varför vet jag inte, men möjligen "faller" dagg nedåt då temperaturen sjunker. Vid konstant temperatur måste luftfuktigheten rimligen vara densamma under tak.

Erik
 
Exemplet med frost eller imma på bilen som står utanför carporten men inte på den i tror jag beror på kylstrålning. Värme och kyla kan överföras på tre sätt varav det ena är strålningen, läs mer här http://sv.wikipedia.org/wiki/Värmeöverföring

Jag tror alltså inte att det beror på att det eventuellt skulle vara högreluftfuktighet utanför. Det beror på att vindrutan blir kallare och fukten i luften (samma RH) kondenseras pga den kallare rutan.

Jag är också inne på att det inte borde vara några skillnader i relativ luftfuktighet (RH), men att tex bilar och annat material kan kylas ner vid tex stjärnklara nätter och på så vis blir mer utsatta.

Nån som har en hygrometer och vill testa? Eller så finns det kanske nån som redan vet hur det funkar?
 
Som sagt, samma Rh oavsett om det är under tak eller inte. Mindre frost på bilrutan beror på lägre värmeutrålning mot undersidan av carportaket jämfört med mot bar himmel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.