Har några funderingar kring mitt nybyggda garage. Bor i ett enplanshus och har byggt till ett garage där det tidigare var en carport (i anslutning till huset). Förrådet som ni ser på ritningen fanns redan, detta var ej uppvärmt men isolerat.
Det som är markerat i gult är garaget som är tillbyggt. Har även gjort en öppning mot det befintliga förrådet så båda sitter ihop.
Förrådet har inte lika tjocka väggar och därför mindre isolerat. (Byggt med 95x45 reglar jämfört med garagets 145x45).

Arkitektonisk ritning, planlösning, garage, förråd, dimensioner, tilluft braskamin, symboler, måttsatt, inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det befintliga förrådet finns en väggventil (Fresh 80):
Vit cylinderformad enhet på vit bakgrund, med sladd, ser industriell eller teknisk ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt har jag inga ventiler i garage-delen. Det värms upp med ett konvektorelement ställt på 12 grader. Räcker det med denna ventilen i garage + förråd? Eller finns det en fördel med att ha ytterligare en ventil?

Fråga nummer två är att jag har en ventil som går till braskaminen med tilluft. Denna var innan garagebygget utomhus, men numera är den inne i garaget. Påverkar detta något för både braskaminen och luften i garaget?

Tack på förhand!
 
Tomture61
Hur används garaget ?
Skaffa en trådlös temp / fuktmätare .
 
Får du in tillräckligt med luft när du eldar? Och hur ofta eldar du?
 
Risken är att kaminen kyler ner garaget när du eldar och tömmer utrymmet på uppvärmd luft snabbare än radiatorn värmer…
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur används garaget ?
Skaffa en trådlös temp / fuktmätare .
Jag har en temp/fuktmätare. Just nu har jag avstängd värme i garage + förråd så temperaturen är 8 grader och luftfuktighet 70%. Problemet är att jag är osäker på hur bra luftfuktigheten stämmer för att jag målade om i förrådet i helgen så det skapade en del extra luftfuktighet.
Just nu används garaget bara som förvaring.

Jiji Jiji skrev:
Får du in tillräckligt med luft när du eldar? Och hur ofta eldar du?
Jag märker ingen skillnad mot tidigare (innan garaget fanns). Hur vet jag detta?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risken är att kaminen kyler ner garaget när du eldar och tömmer utrymmet på uppvärmd luft snabbare än radiatorn värmer…
Ja absolut, men vet inte riktigt hur jag ska komma ifrån detta?
 
Det kanske går om du håller dörr till förråd och ventilen öppen. Testa att mäta temp och luftfuktighet före och efter ordentlig eldning. Annars får du förlänga ventilen mot garagets nya yttervägg.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kanske går om du håller dörr till förråd och ventilen öppen. Testa att mäta temp och luftfuktighet före och efter ordentlig eldning. Annars får du förlänga ventilen mot garagets nya yttervägg.
Det finns ingen dörr mellan förråd och garage. Är endast en större öppning. Så det är alltid öppet och ventilen är också öppen. Frågan är dock om det räcker med endast en ventil? Däremot är väl aldrig en garageport helt tät heller så det kommer nog luft därifrån.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Jag märker ingen skillnad mot tidigare (innan garaget fanns). Hur vet jag detta?
Om du inte märker någon skillnad får du ju in tillräckligt med luft för kaminen. Om det hade varit svårt att elda hade det kommit in för lite luft.

Men precis som nämns ovan drar ju kaminen in kalluft i garaget när du eldar. Det gör kanske inget men är värt att tänka på.

Torkar färgen i åtta grader?

Vänta lite och kolla luftfuktigheten när du inte tror att det är färg som påverkar men rent generellt låter det lite högt med så hög luftfuktighet om det är en modern byggnad.
Vi har ett ouppvärmt garage men det är oisolerat så det skadar inte byggnaden dock får vi lite kondens där inne så vissa verktyg tar vi in på vintern för att de inte ska fara illa.
 
Jiji Jiji skrev:
Om du inte märker någon skillnad får du ju in tillräckligt med luft för kaminen. Om det hade varit svårt att elda hade det kommit in för lite luft.

Men precis som nämns ovan drar ju kaminen in kalluft i garaget när du eldar. Det gör kanske inget men är värt att tänka på.

Torkar färgen i åtta grader?

Vänta lite och kolla luftfuktigheten när du inte tror att det är färg som påverkar men rent generellt låter det lite högt med så hög luftfuktighet om det är en modern byggnad.
Vi har ett ouppvärmt garage men det är oisolerat så det skadar inte byggnaden dock får vi lite kondens där inne så vissa verktyg tar vi in på vintern för att de inte ska fara illa.
Körde värmefläkt i 3 dagar under och efter målningen. Med en temperatur på 15-16 grader. Men detta skapade mycket kondens från mätarskåpets baksida som är oisolerad så valde att stänga av fläkten nu. Byggnaden är modern, dock har dom snålat lite med väggarnas tjocklek på förrådet (och isoleringen).
 
Jag hade som sagt avvaktat och kollat luftfuktigheten efter lite längre tid från målningen.
Och kanske inte förvarat saker som är känsliga för fukt i garaget.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag hade som sagt avvaktat och kollat luftfuktigheten efter lite längre tid från målningen.
Och kanske inte förvarat saker som är känsliga för fukt i garaget.
Japp, ska göra detta. Men vad är smartast, i och med kondensen som skapas på baksidan av mätarskåpet (detta ska isoleras). Ska jag ha det kallt eller varmt i garaget tills dess? Jag tänker att vid högre temperatur så är det mer kondens och högre luftfuktighet pga. mätarskåpet?
 
Jag hade låtit det vara ouppvärmt i det här läget, om det håller åtta grader är det ju inte helt utkylt.
 
Kondensen ökar inte luftfuktigheten utan visar bara på temperaturskillnad.
Eftersom varm luft kan hålla mer fukt så kommer eldning där du drar ut varm luft och in kall luft minska fukten i garaget. Sen beror det på hur effektiv din kamin är och vad ved respektive annan uppvärmning kostar om det är lönsamt att värma upp garaget för det syftet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.