Hallo allemaal, we zijn op zoek naar een huis in Skövde maar vragen ons af of er gebieden zijn waar meer luchtvervuiling of andere vervuiling is door de motorenfabriek van Volvo. Weet iemand of waar we informatie over kunnen krijgen?
 
KristinaRT
E EricPres skrev:
Hallo allemaal, we zijn op zoek naar een huis in Skövde maar vragen ons af of er gebieden zijn waar meer luchtvervuiling of andere vervuiling is door de motorenfabriek van Volvo. Weet iemand of waar we informatie over kunnen krijgen?
Unfortunately, very few in Sweden speak Dutch (?), you will probably get more (relevant) answers if you try English.

If I understand the question correctly, Skövde kommun https://www.skovde.se/ will probably be a good start
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Unfortunately, very few in Sweden speak Dutch (?), you will probably get more (relevant) answers if you try English.

If I understand the question correctly, Skövde kommun [länk] will probably be a good start
KristinaRT KristinaRT skrev:
Unfortunately, very few in Sweden speak Dutch (?), you will probably get more (relevant) answers if you try English.

If I understand the question correctly, Skövde kommun [länk] will probably be a good start
ah, vad dumt, jag hade översatt det men det översattes tillbaka till nederländska...förlåt!

Hej alla, vi letar hus i Skövde men undrar om det finns områden där det finns mer luftföroreningar eller andra föroreningar från Volvos motorfabrik. Är det någon som vet var vi kan få information om?
 
KristinaRT
E EricPres skrev:
ah, vad dumt, jag hade översatt det men det översattes tillbaka till nederländska...förlåt!

Hej alla, vi letar hus i Skövde men undrar om det finns områden där det finns mer luftföroreningar eller andra föroreningar från Volvos motorfabrik. Är det någon som vet var vi kan få information om?
Då hade jag rätt om språket ;)
Länsstyrelsen eller kommunen skulle jag råda er att prata med. Kanske SMHI ang vädermönster/vindriktning i trakten.
 
  • Gilla
EricPres
  • Laddar…
hej data från olika städers luftövervakning finns hos SMHI på sidan https://datavardluft.smhi.se/portal/concentrations-in-air
Har du tur så har Skövde gjort en massa mätningar- tyvärr är det rätt sällan så.

I större skala hittar du säkert på SMHI också allmänt om luftkvalitén i Sverige, nedfall av luftföroreningar mm.

I detalj så finns det alltid en risk att fabriken medför lokalt högre halter av några föroreningar, men det är inget jag känner till om. Om du frågor någon på kommunen på miljöförvaltningen/kontoret så vet de säkert hur det ser ut i det lokala. har inte hört något om detta i diskussion med kollegor i luftvårdsverige- jag finns i Malmö. Det finns några större pappersbruk som lokalt i Sverige påverkar luftmiljön, ex Billerud.

av egen erfarenhet vet jag att Holland har flera städer där luftkvalitén är sämre, som också påverkar landsbygden. Eu-direktiv överskrids, som jag känner till. Dessutom ligger Holland i närheten till Ruhr-området. I Sverige är luftkvalitén bättre och ju längre norrut i landet (i stort) blir det allt bättre, utom lokalt i de större städerna. Det är bara några få städer som någon luftförorening är i närheten av EUs luftdirektiv i någon enstaka gatumiljö - ex stockholm Göteborg, Umeå. Gissningsvis är luftkvaliteten ur fler föroreningar 5-10 ggr bättre i Skövde än en större stad i Holland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.