Hej, någon som har bra förståelse på luftflöde i en Aspirator/ventilator? Hur mycket luft flyttar den och hur påverkar vindstyrkan? Kan den vara boven till kalldrag, kallras och ökade värmekostnader?

Bakgrund till min fråga är att jag som många andra bor i självdragshus från 70-talet där oljepanna är ersatt med luft/vatten-värmepump och täta dörrar /fönster.

I somras satte jag upp en Aspirator/ventilator på kanalen till våra tre badrum. Allt verkar fungera okej även om självdrag och ventilation är svårt på sommaren. När kylan och den fuktiga hösten kom bestämde jag mig för att installera termostatstyrda tilluftsventiler i våra sovrum (3st än så länge).

Märkte såklart en förbättring av luften och ventilationen men har också fått utmaningar med kalldrag, kallras och ökade kostnader för uppvärmning (vilket är väntat men inte såhär mycket...).

Har försökt att snurra lite på frånluftsventilerna och även tilluftsventilerna men utan någon större skillnad.

Tänker då på min Aspirator/ventilator och om den påverkar. Inser att den levererar 100m3 /h vid 5m/s. Hur mycket levererar den då vid 10m/s, 15m/s osv. Kan det vara så illa att den drar ut ett flera hundra kubikmeter i timmen när vinden ligger på? Någon som vet?

Det är denna som jag har :https://www.biolan.se/produkter/biolan-vindventilator.html
 
Ska vindventilatorn driva ventilationen i hela huset, alla tre badrum? Den är inte byggd för det. Byt ut den mot en frånluftsfläkt ist.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska vindventilatorn driva ventilationen i hela huset, alla tre badrum? Den är inte byggd för det. Byt ut den mot en frånluftsfläkt ist.
Min ursprungliga tanke var att den skulle driva badrummen som idag mer eller mindre är frånluften i huset bortsett från köksfläkten och våra två oanvänd eldstäder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.