Känner någon igen denna gamla maskin och vet vad som passar? Kontaktade Husqvarna idag men blev hänvisad till Gardena.
 
Tydligen fanns den mellan 1998 - 2005 enl de uppgifter jag kan finna. Om det nu verkligen är rätt!??

Lägg gärna upp några bilder och exakta mått på filtret så kanske någon har något tips. Sitter det originalfilter på maskin idag? Art nr?

https://www.reservdelaronline.se brukar ju ha det mesta på lager.
 
Redigerat:
Tack för att du tagit dig tid och kollat upp min maskin! Jag har roat mig med att ta fram maskiner som inte använts på många år för att se om det finns något att göra och naturligtvis också för att lära. Min royal har också ett drev som ser mycket ålderdomligt ut! Den var säkert dyr på sin tid. Idag ägnade jag mig åt en jordfräs… Bifogar bilder.
 
  • Närbild av en del av en gammal jordfräs, där svarta gummisladdar och metallkomponenter syns mot en orange bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal, sliten jordfräs med orange chassi och en del av motorn som visar rostiga och smutsiga delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag vet inte vad den första bilden är för något, men det är inte ett luftfilter. Och den andra bilden visar en ljuddämpare, där kommer avgaserna ut.
 
Bifogar skiss från den gamla bruksanvisningen med luftfilter nr 8 , utrymmet jag försökte fånga i den första bilden.
 
  • Skiss från gammal bruksanvisning som visar komponenter av gräsklippare, med nummer som markerar delarna, där luftfilter nr 8 är inkluderat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Kan du fota andra sidan av motorn? Du har nog filtret där. Brukar sitta i ett fyrkantigt plastlock.
 
Behövde inte fota efter din instruktion! Ovan vid att läsa skisser begrep jag inte att det var på andra sidan. Trodde att det saknades. Håller nu ett delvis rostat och smutsigt filter i min hand. Tack! Vi har misskött våra maskiner och det är hög tid att rädda det som räddas kan. Nu en jordfräs Stiga 500 där vajrarna hänger ”fritt”. Tusen tack!
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Förmodligen meningslöst att titta på driften- men intressant att se hur den fungerar. Driften till klippan förstod jag efter att ha tittat på ”Anders förråd”.
 
En fråga till ”stugfar”: Varför visar inte skissen luftfiltret på rätt sida? Det måste finnas fler noviser än jag. Nu har jag inspekterat filter på fler maskiner och förstår varför man säljer dem i ”flerpack”. Nu ska jag skapa ”trådar” till varje maskin!
 
S
M Maggilinus skrev:
Varför visar inte skissen luftfiltret på rätt sida?
Svårt att säga utan att se helheten. Kanske ett misstag. Blir bra att ordna ett rent luftfilter. Lycka till med servicen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.