Hej,

Jag bor i ett hus med källare och har precis bytt ett av elementen till ett större. När jag ändå var igång så bytte jag även inkommande ventil och returventilen. Jag hade tänkt fylla upp elementet med vatten innan jag öppnade ventilerna men misslyckades med det.

Ventilerna är nu fullt öppna och elementet är fullt med vatten men jag misstänker att det kommit in mycket luft i systemet. Värmepumpen står i källaren och rören går först upp i bjälklaget och sedan ner till elementet i källaren. Det är ett två-rörssystem. Alla andra element blir varma.

Hur gör jag bäst för att få bort luftfickan? Tömma ur vatten och försöka igen eller finns det något smart trick?
 
Missade att skriva det, men det nya elementet är kallt.
 
  • Väggmonterat fönster, vit radiator, kablage, ljus interiör, trägolv, kopparkanna på golvet, minimalistisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det vatten då du öppnar luftskruven på elementet?
 
Ja, då kommer det rikligt med vatten.
 
Har du luftat länge? Ibland får man ha öppet rätt länge för att få ur luftfickan och få snurr på cirkulationen. Vad har du för fart på cirkpumpen? Ibland kan det hjälpa att höja den medans man håller på.
 
Ett tag, men inte länge.

Tack för förslaget. Vilket element tror du det är bäst att lufta. Något på övervåningen eller det här?
 
Börja med det du har satt dit tills du känner att det börjar bli varmt.
 
Tack, jag har tömt ur 3-4 dl nu och känner att returröret börjar bli varmt. Är det läge att stänga returen? Eller är det bara att fortsätta?
 
Stäng returen, då tvingas luft/vatten att åka ordinarie väg.
 
När jag fyller upp radiatorer så brukar jag stänga både returen och termostatventilen.
Öppna luftningsnippeln
Öppna ena ventilen tills det börjar komma vatten, då stänga den igen
Öppna den andra ventilen
Stänga luftningsnippeln när det börjar komma vatten.

På så sätt så vet man att det är vatten i rören fram till radiatorn.
 
Jag har kopplat bort elementet nu och får inget vatten alls när jag öppnar termostatventilen. Testade till och med att suga med en dammsugare utan att det kom något. Jag funderar på om ventilen är trasig, den är ny och otestad.
 
Efter ytterligare ett test så verkar det faktiskt som att termostatventilen är defekt.

Ventilen var öppen och inget vatten kom. Sen började jag gänga av ventilen från röret och då började det droppa vatten vid gängan. Så ingen mystisk luftbubbla.
 
Vilken termostatventil är det (tillverkare och modell)?
 
Mma är det.

Problemet är med allra största sannolikhet löst. Jag köpte en ny ventil som jag nu monterat och det är uppenbart att den gamla ventilen (som också var ny) har låst sig i stängt läge. Jag väntar nu på att värmepumpen ska börja värma upp det nya vattnet igen.

Lärdom till nästa gång, öppna ventilen lite lätt och kolla att vattnet flödar efter montering.

Tack för alla förslag!
 
  • Gilla
dof
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.