Ok, så nu har vi äntligen blivit med hus (yay). Det blev ett tegelhus från -65, i princip helt i originalskick med sjögrästapeter osv.

Då detta är vårt första hus och då vi inte är helt insatt i alla uppvärmningssystem som finns så söker jag nu experthjälp här på Bygga Hus.

Det finns inga element i huset, utan all uppvärmning sker via en el-panna som sedan skickar den varma luften till en fläkt, som i sin tur distribuerar värmen till små ventiler i socklarna vid golvet.

Vi har letat hus ett bra tag och många från just denna tidsepok men har aldrig stött på detta typ av system tidigare.

Enl. besiktningsmannen så är det gjuten platta men golvet är uppreglat och tack vare värmesystemet så ventileras plattan och håller den torr, vilket är trevligt då stommen är av trä.

Så, vi vill ju gärna behålla detta system, men ev. komplettera med något annat, typ luft/värme-pump.

Finns det andra fördelar med detta system än att det ventilerar betongplattan?

Sen blir man även lite orolig över servicen, då detta vad jag förstår är från byggåret så reservdelar etc. kan vara svårt att få tag på.

Se bilder.

photo 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


photo 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


photo 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul med hus, grattis!
Om du söker i forumet så finns det några trådar om liknande värmesystem. Bla den här
Om man byter till värmepump isf elpannan är det viktigt att de temperaturer som VP lämnar räcker för att värma huset.

Edit: Hehe ser att min sista mening var något av en jättefloskel. Det jag menar är att ditt system mest troligt är byggt för högre temperatur på vattnet in i värmeväxlaren än vad en värmepump klarar av att ge.
 
Redigerat:
Jag visste faktiskt inte riktigt vad man skulle söka på :)

Är pannan som jag bifogade en VP med VVB och den i sin tur överför värmen från vattnet till värmeväxlaren (bild 1) som i sin tur skickar ut värme till alla rum?

Men om jag förstått det rätt så är det vattenburen uppvärmning som detta är baserat på? Så för att byta / komplettera så är det bergvärme eller luft/vatten som gäller?

Men i grunden är detta ett bra värmesystem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.