Tjena!

Var precis i kaklartagen när jag plötsligt insåg att det har bubblat upp luftbubblor på brunnsmanchetten. Detta är absolut inte ok kan jag även jag som gröngöling räkna ut.
Vad gör jag nu? Antar att jag lär få bort manchetten och allt lim överallt en bit runtom den och sedan
lappa på en bit duk utanpå det. Hur långt från brunnen bör man lappa? är det ok att göra så?
Hur i hela världen får jag bort allt lim!!!? Det är ju som tuggummi. Snart är man väl uppe i samma summa som det skulle kosta att leja hantverkare till hela badrummet istället.
snälla hjälp!!!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nu tog jag tjuren vid hornen och skar bort duken runt manchetten. Den satt knappt fast på en fläck på mattan och limmet var blött fast jag gjorde det för några veckor sen.
Kan man behålla samma manchett å bara limma på ny duk och pressa fast den med klämringen som man gjort tidigare eller måste man ha ny manchett för att det ska bli tätare vid ringen? (manchetten är ju lixom redan nedklämd i hålet. spelar det någon roll?)
 
Lägg upp en bild?
 
Nej manchetten ska sitta under. casco. har ingen bild nu men kan fixa imorgon.
 
vad har du använt för lim på manschetten? Det skall vara ett annat lim än det du har till resten av folien. Detta att det inte torkar indikerar att du använt fel lim.
 
Japp helt sant. fel lim! ;)
det ska vara wetstop 2-comp.
när jag hade kladdat på allt annat lim tänkte jag avsluta med brunnen då det limmet torkar på 20 minuter. lyckades då trycka sönder två bauhauslimsprutor utan att få ut mycket 2-comp.
ringde alla grannar mitt i natten men fick tillslut
köra nödlösning med aquastop på brunnen som var godkänt till sommaren 2012 tror jag. mitt
nuvarande problem kanske är en anledning till de nya reglerna. har tänkt på en sak. farsan körde
nyligen biltemas godkända tätskickt. Behövdes inga tätband vid golvvinkeln och samma lim
till allt. inte tre olika som casco. billigare är det också. vad är hemligheten?
 
Det var du som använde AquaStop på manschetten va? Det är fel. Manschetten är självhäftande mot golvet och sedan skall folien limmas ovanppå den med antingen iFix eller WetStop 2 comp:
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=2986&productcatID=168
Folien och manschetten skall sedan skäras tillsammans så att de anpassas till klämringen i brunnen. Du nämner inte vilket fabrikat av brunn du har.
Lappa folien på golvet runt brunnen känns inte bra då det är viktigt att det finns ordentligt tätskikt där. Någon annan får svara på om det är godkänt att skarva tätskikt runt brunnen.
Du lär i vilket fall som helst inte få ett våtrum som är godkänt av försäkringsbolag då du enligt ett flertal trådar här på forumet gjort avsteg från monteringsanvisningen.
 
Redigerat:
Om nu limmet var godkänt till sommaren 2012, men uppenbarligen inte fungerar på manschetten, så betyder det att de troligen ändrat sammansättningen av limmet. Dvs. OM du hade haft lim som var köpt före sommaren 2012, så hade det kanske fungerat (men är ändå inte godkänt idag).

A och O vid badrummsbygge är att man följer tillverkarens anvisningar in i minsta detalj.

Vad gäller skarvning så bör det finnas instruktioner från tillverkaren om hur man kan skarva, alternativt så ringer du dem och ber om anvisningar. Men skarva inte någonting utan att det finns tydliga anvisningar om hur det skall gå till.
 
Har inte haft lim under manchetten. bara på. en kompis som har certifirat företag
sa att det är ok att lappa tätskikt så länge man inte skär i brunnsmanchetten vet dock inte om det är ok att ta bort
och byta skiktet där. ska ringa casco. har purusbrunn med purusplatta för träbjälklag.
 
Ringde casco. vilken enastående kundsuport' snabb å proffsig! då behöver
jag ju inte tjata om sånt här. tack för tipset!
Svaret var: det är ok att skära upp duken runt manchetten.
jag kunde ha kvar gamla manchetten och göra precis enligt planerna.
Limma fast skarvad duk med 2-comp och aquastop över skarvarna. han tyckte dock
att jag skulle köra 2-comp på den lilla ytan runt manchetten med..
Måste ha 2-comp för att det är så täta material vid brunnen. därför de tog bort aquastop.
Det torkar aldrig där. det enda jag kan tänka mig är underkänt med badrummet nu är att
jag använde våtrumsspackel i glipan mellan golv å vägg innan jag flytspacklade.
 
salbo skrev:
Ringde casco. vilken enastående kundsuport' snabb å proffsig! då behöver
jag ju inte tjata om sånt här. tack för tipset!
Svaret var: det är ok att skära upp duken runt manchetten.
jag kunde ha kvar gamla manchetten och göra precis enligt planerna.
Limma fast skarvad duk med 2-comp och aquastop över skarvarna. han tyckte dock
att jag skulle köra 2-comp på den lilla ytan runt manchetten med..
Måste ha 2-comp för att det är så täta material vid brunnen. därför de tog bort aquastop.
Det torkar aldrig där. det enda jag kan tänka mig är underkänt med badrummet nu är att
jag använde våtrumsspackel i glipan mellan golv å vägg innan jag flytspacklade.
Att du använde våtrumsspackel i den glipan har ingen som helst betydelse. Jag antar att det endast var för att flytspacklet inte skulle rinna ut under väggen? Det är godkänt ändå, själv tätade jag där med latex.
 
Grattis, då återstår bara att få tag på tvåkomponent tuber som fungerar. För det var väl det som var problemet, att du inte fick ut något ur tuberna?
 
hempularen skrev:
Grattis, då återstår bara att få tag på tvåkomponent tuber som fungerar. För det var väl det som var problemet, att du inte fick ut något ur tuberna?
Problemet var väl snarare att han köpt sprutorna på Bauhaus... ;) :wow:
 
Ja det kan faktiskt vara bauhauslimsprutorna som är boven bakom hela dramat.
Som riktig gröngöling inom bygg så har jag lärt mig två saker:

1. (Det som alla alltid har sagt som alltid verkar stämma när det gäller just byggutrustning): Man får vad man betalar för.

2. Att man absolut aldrig ska lita blint på de i byggvaruhusen. Ibland kan de nästan ha sämre koll än en själv utan att erkänna det.

bonus (3). Att man inte ska lita på varuhusens beräknade leveranstider.
Beställde ett badkar på Bauhaus. beräknat leveransdatum 1 dec. Efter att ha tappat bort det 2ggr
så tror jag det kom i februari/mars nån gång. Fick det dock då till halva priset! och vi lär ju inte behöva det innan mars 2014 om renoveringen fortsätter i det här tempot.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Men sprutorna från Bauhaus var väl också Casco, hoppas jag. Var de för gamla?

Att man inte skall lita på personal i byggbutiker kunde du lärt dig om du läste lite mer här innan. Personalen på just Bauhaus är väl i en klass för sig när det gäller okunnighet (finns lysande undantag) men annars gäller den regeln nästan oavsett vilken byggbutik du väljer, även proffsbutikerna har i många fall väldigt dålig koll på vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.