Jag har varit klar med mitt badrum i ca 3 månader nu, gjorde efter konstens alla regler och med hjälp av golvläggare som förklarade och kollade så arbete var rätt utfört.
Jag använde Ardex Tätsysem S 1-K med fuktspärr, tätgummi och självhäftande tätark.

MEN nu har jag upptäckt en "luftbubbla" vid golvbrunnen i duschen! (se bifogad bild)
Tätarket och tätgummit har släppt från underlaget (flyttspackel+primer). "Luftbubblan" är ca 1 cm hög och 2 cm bred, och har släppt strax ovanför klämringen och upp till golvet.

Är detta något som måste åtgärdas? Ska man plocka bort klämringen och "limma" fast tätarket igen? Eller håller klämringen det så pass tät så att ingen fukt tränger in och/eller vatten skvätter upp?

Oron börjar krypa på att det blir problem med fukt eller att det måste göras om... Hoppas nån vet vad som måste göras!?
 
  • Problem_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara jag som inte får upp bilderna när jag öppnar dokumentet?

MVH

/Leo
 
Jag får upp dokumentet både på Mac och PC...
 
Ser inte heller någon bild.
 
Jag får upp dokumentet!
 
Hade kasnke varit enklare att bifoa det som en GIF eller JPG bild, i stället för Word

/M
 
Nu finns bilden som jpg istället. :)

/Alk
 
"bom" får INTE förekomma runt brunnen, vanligaste orskaken är att brunnen är satt på fel höjd, brunnsflänsen SKALL ligga i nivå med tätskiktet. Om inte ? gör om....

Om inte kommer fuktskada "med posten" inom 6-24måm
 
slitvargen skrev:
"bom" får INTE förekomma runt brunnen, vanligaste orskaken är att brunnen är satt på fel höjd, brunnsflänsen SKALL ligga i nivå med tätskiktet. Om inte ? gör om....

Om inte kommer fuktskada "med posten" inom 6-24måm


Golvläggaren som hjälpte mig med badrumsgolvet lät den befintliga golvbrunnen sitta kvar, flyttspacklade och jämnade mellan bef golvbrunn och nya golvhöjden med byggspackel.

Mellan klämringen och "nya golvhöjden" är det ca 10 mm, och det är där tätskiktet/tätarket har släppt. (se bif bild) Mellan klämringen och slukristen är det ca 15 mm. Är detta inte gjort på rätt sätt? :-/
 
  • Problem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar ju lite oroväckande, måste jag säga. En bubbla på det där stället måste ju vara väldigt utsatt för risker att gå söder. Om du tittar i andra trådar här på forumer framgår ju också att golvbrunnar från före 1991 ska bytas ut när man ska ha klinkergolv.
Hade golvläggarev verkligen koll på detta? :-/
 
K
Det här låter inte riktigt alls...

Anledningen till att manchetten är loss, tror jag, är:

Spacklet går ut på brunnens fläns och ett "trappsteg" bildas mellan spackel och brunnsfläns = manchetten lossnar just där pga spänning och "hänger i luften" = fel
(Flänsen ska vara ren från spackel och damm innan manchett appliceras)

Det är jättefel. Reklamera! Tyvärr så går det ju inte att åtgärda utan att byta manchetten.
 
Alk skrev:
Mellan klämringen och "nya golvhöjden" är det ca 10 mm
Frågan är om golvnivån skiljer något mot brunnens fläns? Det låter, och ser ut på bilden, som att brunnen är placerad i rätt höjd om klämringen är 10 mm under golvnivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.