Hej,
Jag satte tätskiktsduk på golvet i lilla toan igår. Det kändes som det gick bra men givetvis fick jag en luftbubbla vid kanten av brunnsmanschetten på ca 5 cm i diameter.
Jag tänker väl att jag får snitta och lägga i ny massa och lappa över. Å andra sidan - måste jag det? Låter jag den vara bryter jag inte tätskiktet så tätt lär det väl vara. Jag tror klinkern skulle sitta fast också och är inte helt hundra vad som är bäst egentligen.
Vad skulle ett proffs gjort?
ImageUploadedByByggahus.se1395558620.987462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får ju en yta där det blir bom. Plattan sitter inte fast mot underlaget. Om spelar någon roll i praktiken vet jag inte. Om du snittar så bör man väl försegla snittet med en bit folie typ minst 10cm över snittet, tror jag.
 
Redigerat:
Ja, hade det varit mitt på golvet hade jag nog kört ändå. Här får det nog bli ett snitt och en lapp om ingen kommer till min räddning med lugnande besked. Tyvärr får man ju åka och köpa en ny 4-kiloshink med tätningsmassa imorgon. Den jag använt är Alfix tvåkomponentsmassa som kakelaffären säljer. Den hade ju hunnit stelna när jag upptäckte bubblan :confused: Kändes som bra grejer annars.
 
Det där med hur man skall försegla snittet, bör du kolla med anvisningar från tillverkaren (lita INTE på vad butiken säger). Om mattan inte sätts överlappande i fogar eller golv/vägg, så kan det tänkas att man inte får använda mattan för att fixa överlapp runt ett snitt.
 
Mattan skarvas med min 50 mm överlapp på golv och förseglas med endast tätmassa enligt anvisningarna. Jag får behandla snittet som en skarv så följer jag samma princip även om det bara är ett snitt?
 
Låter vettigt.
 
Är det större plattor så hade jag nog valt att låta det vara då plattorna ändå får bra fäste i underlaget.

Då känns det värre att ha skarv på ett så utsatt område som just vid brunnen anser jag.

Är det mosaik du ska sätta har du däremot inget val då de annars inte kommer att sitta fast ordentligt.
 
Hmm, nu blev jag tveksam igen. Det är kanske hugget som stucket. Plattorna är 11*11 där. Släppet/bubblan kommer delas av två plattor till största delen. Mindre än en tredjedel av dem var för sig är över bommen. På gränsen kanske. Klinkret sitter säkert till en början och är tätt. Men vad händer över tid? Kan luften pressas runt så det släpper mer? Det är lite, lite luft men mest släpp från underlaget.
Ahh, nåt sista råd?
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
T Teija skrev:
Hmm, nu blev jag tveksam igen. Det är kanske hugget som stucket. Plattorna är 11*11 där. Släppet/bubblan kommer delas av två plattor till största delen. Mindre än en tredjedel av dem var för sig är över bommen. På gränsen kanske. Klinkret sitter säkert till en början och är tätt. Men vad händer över tid? Kan luften pressas runt så det släpper mer? Det är lite, lite luft men mest släpp från underlaget.
Ahh, nåt sista råd?
@Teija hur löstes detta?
 
Lät bubblan vara. Inga problem så det var rätt beslut.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.