På sommaren så känns källaren (delvis inredd) lite fuktig (pga den varma luften ute etc), jag har funderat på att skaffa en luftavfuktare som kan få stå på där nere men har dunderingar på hur det funkar när man har mekanisk ventilation.
Källarväggarna består av blåbetong så vi har mekanisk ventilation för radonet, men när jag läser om luftavfuktare så menar många att man ska begränsa ventilationen i källaren vilket jag naturligtvis inte vill.

Så frågan är; fungerar det att köra med luftavfuktare och mekanisk ventilation samtidigt.
 
Jag har både till- och frånluft i källaren. Vårt tvätt rum är också beläget där. Jag kör avfuktaren ibland på sommaren. Avfuktaren har mycket större kapacitet än den avfuktning/befuktning de 0,35l/s m2 som ventilationen bidrar med. Även om det inte är optimalt att köra avfuktaren samtidigt som ventilationen (eftersom man blåser in fuktigare luft än vad man suger ut) tycker jag ändå det hjälper en hel del, utan att avfuktaren går hysteriskt mycket...bara min högst personliga reflektion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.