Hej hej!

Har tittat runt på forumet nu och lusläst det mesta. Har ändå några frågor som återstår.

Jag kommer att värma upp mitt hus (75 kvm, ej vinterbonat) till ca 10 grader. Kommer att vara där ett par helger under höst/vinter och då värma upp de rum jag använder. Det sitter 3 el-element med separata trmostater i vardagsrummet, ett i hallen, ett på toaletten (där det också finns en eldriven fläkt), ett i varje sovrum (3 st).

Funderar också på att köpa en avfuktare: http://www.siba.se/Product/Product.aspx?identifier=SE91281

Någon som har erfarenhet av något liknande? Hur fungerar avfuktaren? Kan jag ha den på i huset även de veckor jag inte är där? Vart kopplar jag avfuktaren (avlopp, eller)?

Naturligtvis är jag fortfarande nyfiken på den ungefärliga kostnaden/år för att ha huset igång på detta sätt!

Bonusfråga :) Skall jag ha spjället öppet i den öppna spisen för ventilation?

Varma hösthälsningar,

C
 
  • Gilla
MikaelJones
  • Laddar…
Munters HomeDry borde passa, Köps på hemma-butikerna för ca 10 000:- om jag inte minns fel

den du hittat på Siba behöver varmt klimat för att funka.

Siba-maskinen funkar som så att den omvandlar varm fuktig luft till kondens=vatten via kylelement. Ju kallare fuktig luft destå svårare att kyla ner den (den är ju redan kall) Blir det dessutom för kallt, under noll grader, kommer du få frost på kylelementet. Iof så är ju kall luft sämre på att bära fukt, men det är ju så att utomhusklimat kan variera i större utsträckning än inomhusklimat. Följden blir att när varm fuktig luft utifrån möter en kall yta inomhus uppstår kondens. (nu skulle vi kunna diskutera molier-diagram osv. men det skiter vi i)

Munters-maskinen omvandlar inte fuktig luft till kondensvatten som rinner ut i ett rör ner i en behållar, den pumpar ut den fuktiga luften. I och med det så behöver du inte ha nån värme för avfuktarens skull (nåja, +3 grader för frysrisken i kåken kanske)

Länk till Munters
http://www.munters.se/homedry

//Jonas
 
Tack så mycket för tipset! Skall kolla upp detta!

Men, om jag har ca 10-12 grader i kåken hela under höst och vinter. Kan då en lite billigare maskin från Siba fungera?

//C
 
  • Gilla
Avanti77
  • Laddar…
Ja, jo, kanske det, men tänk på att uppvärmningen kostar pengar också. Driften av avfuktaren kostar ju el-pengar den med, men munters kräver ju ingen uppvärmning till över 10 grader.

Glömde säga att om du kör avfuktare ska du ha så tätt som möjligt. Annars kommer den fuktiga luften utifrån in i huset och avfuktaren går oavbrutet. Det kan ju verka vanskligt att täta all ventilation, men om bara avfuktaren gör som den ska så är det ingen risk. Förutom om strömmen försvinner en längre tid, då kan det bli fuktskador osv.

//Jonas
 
Jag har en woods ds12 i garaget (40 m2). Funkar fint i 8-10 grader. Fast för 75 m2 behöver du nog 2 st.
 
Jonas har helt rätt du skall satsa på en Dyrare Muntersavfuktare eller liknande av Sorptionstyp.
De billiga avfuktarna med kylelement hör inte hemma i krypgrunder och kallställda sommarstugor, visst kan man tro att de billiga fungerar bra och lite vatten får man i behållaren men funtionen är så låg att man inte klarar att avfukta tillräkligt mycket och energiförbrukningen ökar avfuktaren kommer då att stå i avfrostningsläge störredelen av tiden.

Sorptionsfuktaren klarar detta galant och du kan sänka temperaturen i stugan till bara 3°C istället för kanske 10-15°C med en annan avfuktare.

Det skiljer mycket i energikostnad på att hålla 3° eller 10-15°C under vinter du sparar in den dyrare avfuktaren på ca 2-5 år.
En avfuktad stuga går även mycket snabbare att värma upp eftersom man slipper värma en massa fukt som skall avdunsta och ventileras bort och man slipper råa kalla sängar och möbler.

Har du läst energimyndighetens test av avfuktare?
http://www.energimyndigheten.se/WEB...t&MenuSelect=B6CC5AB6C0E7327CC12572E500289988

/Patrik
 
Tillägg.

Energimyndigheten har inte testat avfuktarna vid +5° och 60%Rh vilket vore önskvärt i kalla utrymmen och vid kallställning.
Vid den temperaturen och fuktigheten måste kylavfuktarna gå så hårt att de frostar igen och kommer att stå i avfrostningsläge hela tiden .

/Patrik
 
Chrille74 skrev:
Funderar också på att köpa en avfuktare: [länk]

Någon som har erfarenhet av något liknande? Hur fungerar avfuktaren? Kan jag ha den på i huset även de veckor jag inte är där? Vart kopplar jag avfuktaren (avlopp, eller)?
Har en Woods DS36 i källaren och en nyköpt DS12 ute i garaget. Försöker hålla minst 10 grader där, och jag tycker avfuktaren funkar bra. Har dock inget annat att jämföra med... DS12 drar drygt 200 W vill jag minnas, så det är ingen jättestor utgift.
Avfuktaren sänker temperaturen på den genomströmmande luften för att få fukten att falla ut. Maskinen kan kopplas till en slang, samma plastkopplingar som är vanliga till trädgårdsslangar typ Gardena och Hozelock etc, och vattnet avledas till lämpligt avlopp. Någon skrev att Woods maskiner verkar vara designade i Sovjet på 70-talet, men dom är rejäla och funkar bra tycker jag.
Men för all del, kolla absolut upp Munters maskiner också. :)
 
Har en Woods DS28 i garaget (70 m2) och håller ca 10-12 grader.
Den fungerar, men måste gå hårt för att komma ned till 50% RH.
Kör man in våta bilar så får den verkligen kämpa för att hålla ner RH under 70% tills det torkat upp.
All ventilation stängd givetvis. Har även en Seibu Giken DST 10 sorptionsavfuktare som jag haft i ett annat garage men inte installerat ännu. Jag inbillar mig dock att den suger ut mycket värme ur lokalen i samband med avfuktningen så jag kommer att vänta tills i vår när jag stänger av värmen innan den installeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.