Hej.
Efter att vårt radiatorsystem tömts på vatten vid installation av ny värmepump så har golvvärmen i vardagsrummet blivit svinkall.

Jag vet inte hur man kan avlufta detta.

Så här ser systemet ut
https://docs.google.com/file/d/0B7enDD9Gy9S2cEUxdWx6aHA5cjA/edit?usp=docslist_api

Vad jag tror så är det mässingsnippeln till vänster som man avluftar från? Ska man bara stänga av cirkpumpen, koppla in en slang till denna och vrida på ringen med "vingarna" längst ner på nippeln? Eller öppna genom att skriva 4kantsskruven ovanpå? Eller luftar man på helt annat sätt?

Det här är nippeln jag menar

https://docs.google.com/file/d/0B7enDD9Gy9S2anRQQ2IyemI0Um8/edit?usp=docslist_api
 
Normalt vid större jobb som riskerar att tömma systemet så ska man stänga av vid dina kulventiler (med blått handtag) för att undvika att få in luft i slingorna. Sedan kan man avlufta fram till fördelaren innan man drar igång allt igen så man slipper trycka in allt för mycket luft i golvvärmeslingorna.

Oavsett hur de gjort här är det väl lite olika angressätt beroende på mängden luft. Med risk för minnesvurpa då det var ett tag sen jag skruvade en sådan fördelare så vid endast lite luft i fördelaren kan du skruva av hatten på övre fördelaren som har änden mot högerkant i bild. Under den hatten ska du ha en 4mm insexmutter om jag minns rätt. Hatten på övre fördelaren uppåt i bild är kan skruvas av och när du skruvar ut mutten med insexnyckeln så tappar du luft/vatten från fördelaren. Då den är riktad uppåt är det ju ofta lämpligt att koppla en slang på den men det går ju att testa och se om det kommer luft.

Har du mycket luft i slingoarna kommer det förmodligen inte vara tillräckligt
 
Om du har mycket luft i slingorna, så måste du spola slingorna.
 
Hehe. Nu blev jag förvånad. Skruvade bort båda sexkantshattarna på övre fördelaren. Men det sitter en plombering bakom varje se länk
https://docs.google.com/file/d/0B7enDD9Gy9S2REVtZmROb1dZUDQ/edit?usp=docslist_api

Jag inväntar installatören som ändå ska komma och finjustera in systemett oss. Jag misstänker nu att det inte är luft i systmet som är problemet. När cirkpumpen varit avstängd ett tag blir både ledningarna för framledning och retur någorlunda varma. Så snart jag slår på cirkpumpen blir returen iskall vilket vittnar om att det är vatten i ledningarna under stengolvet. Dock blir även framledningen kall efter en stund vilket är märkligt då andra ledningar på samma radiatorslinga är riktigt heta.
 
Plomberingen du ser är den packning du har normalt under hatten. Ibland fastar den när du skruvar av hatten, ibland följer den med och kan ses i botten av hatten istället. Nu har du ändå någon på med men det man ofta får göra i detta läget är att med kniv eller liknande försiktigt plocka bort packningen men då det ibland är svårt utan att skada så skadar det ju inte att ha en extra hemma
 
Problem solved. Det visade sig att det finns en ytterligare cirkulationspump i källaren på den slingan som golvvärmen var inkopplad i. Installationskillarna hade stängt av den och missat sätta på den igen. Det var ju enkelt åtgärdat.
Huset är rätt nytt för oss så jag hade missat denna. Tyckte det borde räcka med de övriga 3 yttre cirkulationspumparna + 1 i värmepumpen. Men det fanns tydligen en 5:e cirkpump :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.