Hej!

Går det på något vis att lufta vår vattenburna golvärme?
Ta en titt på bilden så ser ni hur det ser ut! :)
 
  • Rörsystem för vattenburen golvärme mot trävägg, fråga om luftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De cylindriska prylarna som sticker upp är automatiska avluftare. Tanken är att luft ska samlas i dessa högpunkter och då ska en ventil automatiskt öppna och släppa ut luften. Tenderar att funka sådär vad jag har läst men har inga själv.

Ibland finns möjlighet att öppna manuellt så testa om du kan vrida på de små rattarna högst upp, och se om det kommer vatten/luft.

Efter en googling tror jag att det är dessa som sitter där:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...vluftareluftare-luft-ut/shuntunit-2430248-418
 
Rätt som sägs och den svarta hatten skruvas upp och är det då luft så åker det ut, denna typ ska inte vara öppen jämt ( kan börja att läcka ) utan bara då och då , om misstanke om att luft finns. I övrigt stängda , hatten nerskruvad.
 
Jag testade på att skruva på hattarna, men ingen luft kom ut. Då får jag väl anta att det inte finns nån luft! :)

Men tack för svaren! Nu vet jag i alla fall hur de fungerar!
 
B Borran87 skrev:
Jag testade på att skruva på hattarna, men ingen luft kom ut. Då får jag väl anta att det inte finns nån luft! :)

Men tack för svaren! Nu vet jag i alla fall hur de fungerar!
Ja, om det kom vatten istället.
 
B Borran87 skrev:
Jag testade på att skruva på hattarna, men ingen luft kom ut. Då får jag väl anta att det inte finns nån luft! :)

Men tack för svaren! Nu vet jag i alla fall hur de fungerar!
Jepp ,men ser att du inte har en extra pump för GV , är det dålig fart på värmen i golvet.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja, om det kom vatten istället.
Det kom inget vatten alls! :thinking: Fast jag skruvade hatten helt bort!
 
J jonaserik skrev:
Jepp ,men ser att du inte har en extra pump för GV , är det dålig fart på värmen i golvet.
Ingen extra pump nej, men golvet blir nog tillräckligt varmt!
 
OK att det inte kom vatten beror på att i den så sitter det flottör som lyftes av vattnet och tätar till mot ut , fullt normalt, se bara till att hatten är nerskruvad mot stopp , lagom hårt .Det med att det är varmt. så är det nog ingen luft i slingorna
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK att det inte kom vatten beror på att i den så sitter det flottör som lyftes av vattnet och tätar till mot ut , fullt normalt, se bara till att hatten är nerskruvad mot stopp , lagom hårt .Det med att det är varmt. så är det nog ingen luft i slingorna
Okej! Tackar! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.