Hej!

Vi har precis fått höra att man bör lufta pumpen (?) (eller är det hydropressen?) någon gång per år.

Har alltså aldrig gjort detta... hittade i papprena för huset att vi har en Turex-pump och det står t.o.m. vad man ska göra:

stäng av pump, öppna toppkran, låt vatten rinna, fyll luft ca 2kg, stäng topp, sätt igång pump....

problemet är bara att när vi kollar ner där allt sitter fattar vi inte ens vad toppkranen är för något och hur man ska fylla på mer luft?
brukar det bara vara nån reglage för att påverka trycket? eller behöver vi skaffa en tryckmätare och pump?

och med stänga av pump, ska man dra säkringen för hela skiten eller?

allt det bästa
Micke
 
Hej

Utav det du beskriver så är det luftpåfyllning i hydropressen.
. Hemma gör jag det enklast med en kompressor med tryckmätare i "pistolen" så att säga.

//Axeteg
 
Gäller det en frånluftpanna?
 
Gäller alltså vattenpumpen, har eget vatten
 
Kanske kan bifoga en bild ikväll om det hjälper?
 
Ja, släng upp en bild så kan vi enklare tipsa dig om hur du skall göra
 
Ska det inte stå tappkran.

Ska nog vara stäng pumpen, öppna en (tapp)kran så vattentrycket blir noll, går nästan öppna vilken kallvattenkran som helst.

Kolla lufttrycket i toppen av hydropressen och fyll på om det behövs.

Stäng kranen och starta pumpen

Eller?

Protte
 
Hehehe, jag läste själv tappkran av bara farten. Ja, det är klart det skall vara
 
Asså, så bara öppna en kran inne i huset o sen stänga pumpen?
 
Stäng av pumpen, och sedan öppnar du kallvattenkranen
 
Så med andra ord behöver jag skaffa en pump och en tryckmätare eller brukar det finnas någon fast lösning hydropressen nånstans?
 
Grymt! Låter som jag borde kunna testa göra detta ikväll då...
Tack!
 
Absolut, så länge du håller dig till den beskrivning du själv hade, som jag skriver om som följer

Stäng av pumpen -> Öppna vattenkran -> Låt vattnet rinna tills det tar slut, stäng EJ kranen. -> Fyll luft tills du har ca 1,8-2kg enligt mätaren på kompressorn -> Stäng kranen -> Starta pumpen igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.