Jag har problem med luft i köldbärarslingan för min BV-pump och är inte helt säker på hur jag bäst åtgärdar detta.

Som jag förstår det när jag läser i Nibes manual så kan jag försöka att stänga ventil nr. 2 och öppna locket på påfyllningskärlet samtidigt som cirkulationspumpen går för att försöka trycka ut luft bakvägen.
Är detta korrekt?
Hur ser jag till att endast cirkulatiuonspumpen går? Dvs. utan att kompressorn är igång.

Vidare misstänker jag att påfyllningskärlet är klantigt placerat då det sitter som ett avstick på ett vertikalt rör, och eventuella luftbubblor passerar förbi korsningen.
Om man vill att systemt ska ha en möjlighet att "avlufta" sig själv bör man då flytta kärlet så att det sitter enligt alternativ B istället?

Kan det hjälpa att ha ett övertryck i slingan med tanke på att högsta punkten på slingan ligger över anslutningspunkten för påfyllningskärlet?

Schematisk bild av två alternativa anslutningar för påfyllningskärl till köldbärarslingan, märkta A och B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med ventiler och påfyllningskärl för en värmepump, märkt med nummer för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon?
 
Redigerat:
  • Gilla
Semir86
  • Laddar…
Tänk att vissa installatörer har såå svårt att fatta att man måste ha luftningar och/eller kärl högst upp.... dit luften letar sig. Tyvärr så tror jag att det väldigt svårt att få bort luften utan extern pump
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
Misstänkte nästan det...
Någon som vet vad jag behöver skaffa för att ansluta till påfyllningsventilerna? Är det vanliga gardenakopplingar? Märket är LK.

Frågan är om det räcker att flytta kärlet så att det ser ut enligt alternativ B i min bild? Annars så skulle det ju gå att dra ut slangen högre upp på väggen och få högsta punkten där men det blir ju lite mer jobb.
 
R15 eller r20 är gängan på kopplingarna
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
Tack för svar. Jag hittade en lämplig Gardenakoppling.

Någon som har nån ide om mina utsikter att pumpa runt köldbäraren med pumpen på bilden här under.

Borrhålet är 190m djupt enligt SGU's databas. Hur mycket extra köldbärare behöver jag ha i tunnan?

Är det någon som gett sig på detta själv och har några tips?

Biltema dräneringspump DP 252 med specifikationsetikett, diskuteras för användning i 190m djupborrhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringspump av märket Biltema på ett verkstadsbord med Gardenakoppling och flottörswitch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.