Jag har köpt ett hus med egen brunn. Denna söndagsmorgon funkar inte vattnet. Det kommer luft ur kranarna. Jag förstår att jag behöver "lufta hydroforen"? Det verkar som att jag inte har någon luftkudde i min hydrofor, om jag förstått allt rätt, och då kör pumpen konstant och inget vatten kommer. Tror jag... Jag har inga manualer och förra ägaren är avliden, så jag baserar diagnosen på ett stort antal forumtrådar.

Hur som helst, jag har en liten hundkoja typ (full med spindlar), direkt ovanför brunnen, där hydrofor och pump verkar finnas. Sen har jag en huvudbrytare i källaren inomhus. Här kommer följer bilder på alla rör och rattar och grejer som jag inte förstår mig på.

Det var svårt att fånga på bild, men på slangen som kommer ut under hydroforen så sitter en liten svart spak som man kan vrida 90 gr.

All hjälp uppskattas! Vill gärna förstå mig på detta istället för att ringa en rörgubbe, då jag förstått att luftning är något jag behöver göra då och då.
 
  • Vattentank med tryckmätare, rör, ventil, och en skadad golvdel. Oorganiserad, behov av underhåll och städning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pump och en behållare i ett verkstadsutrymme med synliga rörledningar och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i marken med rör och kablar, oordnat, skräp omkring, utomhusinstallation, potentiell brunn eller avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är otillräckligt med luft i hydroforen så innebär det att pumpen startar och stannar med mycket korta intervall när du solar vatten. Om det inte alls kommer vatten har du fler problem.

På hydroforen finns ett vattenståndsglas. Detta går att stänga av med de två röda kranarna. Vattenståndet ser ut att vara nästan högst upp i glaset. Ovanför vattenståndsglaset sitter en manometer. Den visar att trycket är 0. Om kranarna är öppna har du alltså två problem. Det ena är som du misstänkt för lite luft i hydroforen. Det andra är att pumpen inte startar.

På mittenbilden syns tryckströmbrytaren som skall starta och stoppa pumpen. Locket är avskruvat vilket indikerar att någon haft problem tidigare. Du kan ha problem med tryckströmbrytaren eller det kan finnas ett motorskydd som löst ut.

Om det finns en ventil för att fylla luft i hydroforen så är det bara att fylla där. Det bör vara fyllt till pumpens tillslagstryck när vattennivån är längst ner i glaset. Om det inte finns en ventil så stänger du av pumpen och tömmer hydroforen helt genom bottenventilen. Sedan stänger du och startar pumpen igen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det är otillräckligt med luft i hydroforen så innebär det att pumpen startar och stannar med mycket korta intervall när du solar vatten. Om det inte alls kommer vatten har du fler problem.

På hydroforen finns ett vattenståndsglas. Detta går att stänga av med de två röda kranarna. Vattenståndet ser ut att vara nästan högst upp i glaset. Ovanför vattenståndsglaset sitter en manometer. Den visar att trycket är 0. Om kranarna är öppna har du alltså två problem. Det ena är som du misstänkt för lite luft i hydroforen. Det andra är att pumpen inte startar.

På mittenbilden syns tryckströmbrytaren som skall starta och stoppa pumpen. Locket är avskruvat vilket indikerar att någon haft problem tidigare. Du kan ha problem med tryckströmbrytaren eller det kan finnas ett motorskydd som löst ut.

Om det finns en ventil för att fylla luft i hydroforen så är det bara att fylla där. Det bör vara fyllt till pumpens tillslagstryck när vattennivån är längst ner i glaset. Om det inte finns en ventil så stänger du av pumpen och tömmer hydroforen helt genom bottenventilen. Sedan stänger du och startar pumpen igen.
Hej Avemo,

Det kommer faktiskt en smula vatten ur kranarna i källaren har jag märkt nu. Lågt tryck, men det kommer. Det verkar inte vara "vatten som är kvar i rören", utan det kommer med ett konstant lågt tryck. På övervåningen kommer inget alls. Pumpen avger ett konstant ljud. Det låter som en elektrisk fläkt. Jag vet inte om det innebär att den stoppar och stannar. När jag slår av på tryckströmbrytaren så hörs ett gurglande ljud. Det låter typ som en fontän som stängs av och det sista vattnet rinner till?

Vattenståndsglaset är helt fullt. Bubblan högst upp är inte en bubbla, det är bara den enda del av glaset som inte är missfärgad. Nu när du förklarat vad kranarna gör så har jag säkrat att de är öppna så att glaset och manometern fungerar.

Min hydrofor verkar sakna en ventil för att fylla luft. Jag äger tyvärr inte heller en kompressor.

Min tanke är att jag behöver tömma på vatten. Men hur gör man det? Var sitter bottenventilen?
 
  • Kökskran med rinnande vatten, lite smutsig diskbänk, retro design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som att du har fler problem och för lite luft i hydroforen är ett av dem. Bottenventilen sitter just i botten på hydroforen. Ingen av dina bilder visar botten. Men det kommer en svart slang från det hållet. Det skulle kunna vara vad du söker. För lite luft i hydroforen är ett problem som du bör åtgärda. Men det kan omöjligt leda till att det inte kommer vatten ur kranen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det låter som att du har fler problem och för lite luft i hydroforen är ett av dem. Bottenventilen sitter just i botten på hydroforen. Ingen av dina bilder visar botten. Men det kommer en svart slang från det hållet. Det skulle kunna vara vad du söker. För lite luft i hydroforen är ett problem som du bör åtgärda. Men det kan omöjligt leda till att det inte kommer vatten ur kranen.
Såhär ser det ut undertill. Den enda rörliga delen som jag hittar är den svarta spaken/vredet som sitter längst ut på den svarta slangen.

Jag testade att stänga av pumpen och vrida spaken till maxläget (90 gr), men det händer inget.

Det finns en loggbok i min hydrofor-kojja som hänvisar till en rörfirma i området. Jag får ringa hit dem.

Om problemet kan avhjälpas utan reparationer så återkommer jag och skriver om lösningen.

Tack för dina tålmodiga försök att hjälpa!
 
  • Gamla rör under vask, smutsigt, bortglömt underhåll, delvis synlig WD-40 flaska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart rör med koppling mot betongvägg, synliga rördelar, grovt underlag, nedslitet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Startar pumpen som den ska. det är en ejektorpump och får den bara lite luft så blir det inget vatten. Stäng den röda kranen som syns på foto 2, se till att mororn snurrar, på den övre kopplimgen på foto 2 så är det en avluftning. Öpnna den lite , det ska komma vatten/luft där. Kanske stänga luftskruven stoppa pumpen, vänta ett par minuter , starta pumpen öppna ventilen igen. Det ska vara ett tryck ut där så vattnet blir som en dimma, prova även att öppna den röda lite bara , går vattnet in i tanken så kommer det att fräsa bra. Gör inget, bara bra. Prova, detta så kan luften i pumphuset gå ur. Just ejektorpumpar är riktigt tjuriga att få liv i om fått luft i sig.
 
J jonaserik skrev:
Startar pumpen som den ska. det är en ejektorpump och får den bara lite luft så blir det inget vatten. Stäng den röda kranen som syns på foto 2, se till att mororn snurrar, på den övre kopplimgen på foto 2 så är det en avluftning. Öpnna den lite , det ska komma vatten/luft där. Kanske stänga luftskruven stoppa pumpen, vänta ett par minuter , starta pumpen öppna ventilen igen. Det ska vara ett tryck ut där så vattnet blir som en dimma, prova även att öppna den röda lite bara , går vattnet in i tanken så kommer det att fräsa bra. Gör inget, bara bra. Prova, detta så kan luften i pumphuset gå ur. Just ejektorpumpar är riktigt tjuriga att få liv i om fått luft i sig.
Hej jonaserik,

Jag försökte följa din beskrivning men utan resultat. Det kom en minimal mängd fukt när jag lossade skruven på den övre kopplingen, men i övrigt hände väldigt lite under felsökningen. Såg ingen dimma eller vatten, och inget fräsande ljud.

Pumpen låter som den gjort hittills; fläktljud, och det låter som att vatten rinner en kort stund efter att den stängs av.

Tack för din input!
 
Då måste du fylla på vatten i pumphuset, har det röda vredet stängt, plastlocket på höger sida öppnas och där fylls med vatten, titta noga på ytan, den ska inte gunga, då är det luft i slangarna mellan pump och hål. Sätt tillbaka locket, men var försiktig så att gängorna ar rätt ( plast och metall lätt att få felgäng )Sen öppnar du den röda lite grann, starta pumpen, öppna lite på luftskruven. Kommer det lite och slutar stäng luft och pumpen. Det går att fylla pumphuset genom att lossa hela luftskruven och med tratt fylla. sen dit med den och prova. Som jag skrev lite knepigt och svårt i bland att få snurr på en ejektor
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ser ut som att det står 1875 på raden för tillverkningsår på hydroforen. Kanske kan sälja den för miljonbelopp på Antikrundan!
 
Att få in luft i en hydrofor bejälpligt och fungerar, är att tömma den helt genom att öppna ventilen som sitter under den, du får öppna en kallvattenkran för att få in luft. När det slutat rinna så stängs den och normalt starta pumpen, då kommer det att bli en luftkudde i tanken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kasper mortensen skrev:
Min tanke är att jag behöver tömma på vatten. Men hur gör man det? Var sitter bottenventilen?
Helt rätt.
Du öppnar ventilen på den svarta slangen och tömmer ut allt vatten ner i borrhålet, med en vattenkran öppen så luft kan komma in.
Sen stänger du ventilen och startar pumpen.
Nu har du en luftblåsa inne i tanken som är det du behöver för att pumpen inte ska behöva starta varje gång du öppnar en kan.
 
P placerej skrev:
Det ser ut som att det står 1875 på raden för tillverkningsår på hydroforen. Kanske kan sälja den för miljonbelopp på Antikrundan!
Haha, 1975, så det är en hippie-hydrofor, inte en viktoriansk :)
 
D Dilato skrev:
Helt rätt.
Du öppnar ventilen på den svarta slangen och tömmer ut allt vatten ner i borrhålet, med en vattenkran öppen så luft kan komma in.
Sen stänger du ventilen och startar pumpen.
Nu har du en luftblåsa inne i tanken som är det du behöver för att pumpen inte ska behöva starta varje gång du öppnar en kan.
Hej Dilato, av någon anledning så är det totalt verkningslöst att vrida på den svarta spaken (ventilen?) som sitter på den svarta slangen. Kommer inget vatten, och inget annat verkar hända heller.
 
J jonaserik skrev:
Att få in luft i en hydrofor bejälpligt och fungerar, är att tömma den helt genom att öppna ventilen som sitter under den, du får öppna en kallvattenkran för att få in luft. När det slutat rinna så stängs den och normalt starta pumpen, då kommer det att bli en luftkudde i tanken.
Och denna ventil är alltså den svarta spaken längst ut på den svarta slangen? Det händer inget när jag vrider på den. Oavsett om pumpen är på eller inte, och oavsett vilka andra av de röda rattarna jag vrider på :(
 
Under tanken så är det som en fyrkant med ett spår i, nu står spåret säkert på tvären, då är den stängd. Men ser ut som att det sitter ett lock ( normalt ) på delen till vänster och det måste tas bort för att tappa ur. Om den slangen är den som kommer underifrån tanken, så sitter det även en plugg i ändan. Öppnar man inte under så kan man ta bort pluggen och öppna den ventilenför att tömma tanken, se bara till att inte det vattnet går ner i brunnshålet. Rackarns massa skitvatten kommer från botten av tanken, utan ut med et till ett avlopp. Den röda ska vara stängd då så inte vatten i pumphuset åker ut. Börja där och kom tillbaka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.