Hej!

Jag misstänker att jag har lite luft i systemet, hör att det spolar i golvvärmen vid fördelaren och tänker att man kan som första steg avlufta!

Men efter lite check kring fördelaren kan jag nog identifiera att jag skall koppla på en slang i (C) sen tar det stopp! Är inte hundra på vad A och B patronliknande fenomen gör. (E) vredet är lite av ett mysterium också.

Har Danfoss fjärrvärme annars, påfyllt till cirkus 1 bar.

Alla tips är varmt välkomna!
 
  • Golvvärmefördelare med märkta komponenter A, B, C, D, E och en upprullad slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Jag killgissar vilt: A & B är avluftare, typ nåt sånt här:
[bild]
[länk]
D Dilato skrev:
Jag killgissar vilt: A & B är avluftare.
Tack för denna! Ska se om jag lyckas med detta nu hehe. Om jag förstår det rätt ska man vrida ner (stänga av) golvvärmen till respektive rum innan man avluftar? Gick förövrigt in med inställningen att "Det kan inte vara svårare än ett element liksom" haha
 
Vettigt Ma Ba skrev:
Tack för denna! Ska se om jag lyckas med detta nu hehe. Om jag förstår det rätt ska man vrida ner (stänga av) golvvärmen till respektive rum innan man avluftar? Gick förövrigt in med inställningen att "Det kan inte vara svårare än ett element liksom" haha
Såg nu att detta skall vara en automatisk avluftare.. hmm låter verkligen som att det spolar med luft med jämna mellanrum
 

Bästa svaret

Vettigt Ma Ba skrev:
Tack för denna! Ska se om jag lyckas med detta nu hehe. Om jag förstår det rätt ska man vrida ner (stänga av) golvvärmen till respektive rum innan man avluftar? Gick förövrigt in med inställningen att "Det kan inte vara svårare än ett element liksom" haha
Det ska sköta sig själv om ventilen är öppen.
Vid påfyllning av systemet skall den röda hatten (5) öppnas ett varv för att möjliggöra evakuering av luften. För att erhålla automatisk funktion under drift skall hatten bibehållas i öppet läge.
Manualen:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/dos_583_4842198.pdf
 
  • Gilla
Vettigt
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det ska sköta sig själv om ventilen är öppen.
Vid påfyllning av systemet skall den röda hatten (5) öppnas ett varv för att möjliggöra evakuering av luften. För att erhålla automatisk funktion under drift skall hatten bibehållas i öppet läge.
Manualen:
[länk]
Vred på hatten och den luftar!
Stor tack!!

Ska lära mig och läsa manualerna lite noggrannare när sådan bifogas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.