Hej, jag är en nybliven villaägare. Jag har en slinga som inte bli så varm så jag misstänker att det är luft i slingan. Jag har frånluftsvärmesystem (Nibe fighter 310p)
Jag har försökt läsa mig till det på forumet men förstår inte riktigt. Lite frågor :)

1. På bypassen sitter en kran (pos.1) som man kan reglera flödet hör jag, ska den vara öppen eller stängd eller lagom. Om man har den fullt öppen och alla slingor av tex på sommaren, drar det energi i onödan då?

2. Jag ska lufta en slinga, stänger jag av "invatten" (pos5.) och returvatten (pos4.) och sedan stänger kran på bypassen, sedan koppla på en slang med vatten på (pos3) sedan retur slang, vatten ut på (pos 2). ?

3. Vad använder man pos.6 locken till, är en insexskruv?


4. Vad använder man pos. 7 locken till, är en insexskruv där med?

Vore tacksam för hjälp /Alexander
 
  • CIMG0240.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1, nej
2, tja det räcker om du fyller från vp med påfyllningen och sedan luftar i både 2 och 3
3, injustering av golvvärme
4, avstängningar till avtappningarna 2 och 3, ja det sitter en insex där !

för övrigt börja med att ta bort styrhuvudet , det kan gå sönder med tiden ! de tidigare ägarna har ju redan bytt några vad jag kan se
 
Vilken inställning ska jag ha på kranen på bypassen? Är högt flöde bäst?

När jag ska börjar lufta, ska styrdonen vara stängda på alla utom den slingan jag ska lufta? eller vad gäller?

Vad menar du med att ta bort styrdonen?, jag har bytt de 2 styrdonen till uponor don, för de var trasiga.

Tack för svar!
 
a_skold@hotmail.com skrev:
Vilken inställning ska jag ha på kranen på bypassen? Är högt flöde bäst?

När jag ska börjar lufta, ska styrdonen vara stängda på alla utom den slingan jag ska lufta? eller vad gäller?

Vad menar du med att ta bort styrdonen?, jag har bytt de 2 styrdonen till uponor don, för de var trasiga.

Tack för svar!
angående bypassen vet jag inte om det spelar någon roll om det är ett högt flöde men jag skulle tro att det räcker med att den är lite öppen så att pumpen inte står och trycker mot stängda ventiler,

angående luftningen så stäng tex tillopp, lufta returen ( länge och väl ) ha alla slingor utom den du luftar stängd under tiden ( som du själv säger ), byt och gör samma sak baklänges.

förlåt min otydlighet men jag menade om du tar bort det styrdon som styr slingan du har problem med får du värme i den då? och om du får det så byt även detta styrhuvud, annars lufta
 
Jag kanske är lite trög men har jag fattat detta rätt?. Jag börja med att stänga av returvatten (pos4.) Sedan vrider jag ned alla termostater (stänger av styrdonen) förutom den till den slinga jag vill lufta. Sedan stänger jag bypassen (pos1) Koppla på returslang på (pos2.) sedan öppnar jag insex på (pos7 övers) Sedan kör jag tills luften är borta?

Eller kan man lufta med insexskruvarna bara?

Tack för svar!
 
Kranen på bypasen fick jag instruktion om att det är öppen eller stängd som gäller. Så jag öppnar helt när jag kör slingorna och stänger den helt när jag stänger av systemet över sommaren. Har en sån på både inkommande och utgående vattnet, börjar med att stänga av pumpen och sen båda kranarna. När jag startar upp det igen så är det bara omvänd ordning.
 
a_skold@hotmail.com skrev:
Jag kanske är lite trög men har jag fattat detta rätt?. Jag börja med att stänga av returvatten (pos4.) Sedan vrider jag ned alla termostater (stänger av styrdonen) förutom den till den slinga jag vill lufta. Sedan stänger jag bypassen (pos1) Koppla på returslang på (pos2.) sedan öppnar jag insex på (pos7 övers) Sedan kör jag tills luften är borta?



Tack för svar!
ja,
 
Har testa att lufta en slinga nu, när jag öppnade kranen så bubblade det i spannen i några sekunder. Något vatten kom ej ut. Ska det inte komma ut vatten med?
 
a_skold@hotmail.com skrev:
Har testa att lufta en slinga nu, när jag öppnade kranen så bubblade det i spannen i några sekunder. Något vatten kom ej ut. Ska det inte komma ut vatten med?
fyll på tryck i exp kärlet !
 
Japp ska testa det, annars får jag väl koppla på högtryckstvätten :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.