Hej!
jag har problem med att golvvärmen inte ger effekt i ett rum (1 badrum) innan hela huset började värma upp fick jag värme i det golvet men nu när fler rum värms blir badrummet inte varmt som det ska.
Gissar på att jag skulle behöva lufta systemet eller liknade. Vissa kvällar tycker jag att det låter lite väl mycket från skåpet (låter som rinnande vatten).

Någon som kan hjälpa mig att felsöka detta problem?
Är det bara att skruva på ventilen uppe till höger se bild nr 2?

Detta system är på våning 2.
Huset är byggt 2019.
 
  • Ett öppet värmefördelningsskåp med flera anslutna rör och styrventiler för värmesystem, märkt "Uponor".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanläggningskomponenter med rör och ventiler, varav några märkta "Uponor". Installation inomhus, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska testa att fylla på trycket på NIBE och sen lufta den övre ventilen och se ifall det hjälper
 
Ja, den med slangen på.

Det ser ut som att difftemperaturen är lite för låg, bara några grader, bör ligga på 5-7°, sen är det nästan lite för varmt i golvvärmeslingorna detta med tanke på att det fortfarande bara är höst.

Är systemet injusterat?
Ställdonet för "bad 215" är nästan helt stängd, gäller även för "sov 242" medan ställdonet för "sov 246" är nästan helt öppen följt av "sov 241" och "WC 212", resterande är ungefär på mitten.

Plockar du av ställdonen så bör alla golven bli så pass varma så att rummen håller den temperatur som normalt ska vara.
Ställdonen bör inte strypa flödet förrän rummen får värmetillförsel via extern värmekälla, som tex solinstrålning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.