Tänkte lufta elementen då ett element på övervåningen är i stort sett hela elementet kallt utom delen närmast röret som är varmt.

Funderar på att stänga av hela värmepumpen under tiden som jag luftar elementen för att förhindra att luften pumpas runt i värmesystemet. Kan man stänga av pumpen när kompressorn går, eller finns det risk att kompressorn tar skada av att bli avstängd under drift?

Tidigare när jag har luftat elementen så har jag gjort det när allt varit påslaget, men tänkte om man kanske ska stänga av det den här gången.
 
Åsa Lund
Det viktiga är att cirkulationspumpen för elementen är avstängd och att du har rätt tryck i systemet. Kolla trycket i kärlet oxå. Finns en del trådar om luftning här på forumet
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det viktiga är att cirkulationspumpen för elementen är avstängd och att du har rätt tryck i systemet. Kolla trycket i kärlet oxå. Finns en del trådar om luftning här på forumet
Trycket och sånt har jag koll på, men då jag inte riktigt vet var cirkulationspumpen sitter och var man stänger av den så var det lättare att stänga av hela pumpen...
 
Åsa Lund
Passa då på att stänga av värmepumpen när den tar en paus. Borde absolut funka
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Passa då på att stänga av värmepumpen när den tar en paus. Borde absolut funka
Jo, det var väl det jag hade tänkt försöka göra. Men då det börjar vara den tiden på året då det blivit kallare ute så går kompressorn i stort sett hela tiden, så det är lite svårt att se när den gör paus. Därför jag frågade om det var nån som visste om kompressorn tar skada av att man stänger av pumpen när kompressorn går, känns inte riktigt bra om man stänger av den när kompressorn är i drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.