Hej!
Bor i ett hus med fjärrvärme och tänkte lufta element i badrummet. Hört att man då ska stänga av cirkulationspumpen.

Är det bara att dra ur kontakten till fjärrvärmecentralen eller gör man på något annat vis? :)

Aldrig gjort detta förut haha
Fjärrvärmecentral med synliga rör och en strömbrytare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjärrvärmecentral med rör, ventiler, pump och mätare i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump märkt Grundfos ansluten till rörsystem, troligen i en fjärrvärmecentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjärrvärmecentralens ventiler och rör, en del av processen att lufta husets element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den grå sladden i nedre uttagsbrunnen är nog till cirkulationspumpen. För att dubbelkolla så följ den grå sladden från cirkulationspumpen.
 
  • Gilla
Richard1234
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den grå sladden i nedre uttagsbrunnen är nog till cirkulationspumpen. För att dubbelkolla så följ den grå sladden från cirkulationspumpen.
Stämmer! Den går till pumpen :) Så bara att dra ut kontakten, vänta 10-15 min och därefter börja lufta om jag förstått det hela korrekt? :)
 
Ja ungefär.


Jag brukar fylla på systemet först upp till maxtryck (2,5bar i vårt fall) (röd säkerhetsventil är för värmen & blå för varmvattnet).
Sen grovluftar jag kretsen, fyller på emellanåt.
Efter grovluftningen stänger jag av cirkulationspumpen å väntar ett tag å luftar elementen igen för att sedan starta pumpen igen.
Det allra sista jag gör är att släppa up ”övertrycket” så att systemtrycket hamnar på 1,5bar (räcker egentligen med 1bar) via säkerhetsventilen. Jag har dragit rör till golvbrunnen.

Trycket varierar ganska mycket mellan sommar (kallt vatten ~20°) och vinter (varmt vatten >45°).
 
Det där var rena grekiskan för mig haha jag drog ut sladden, vämtade några minuter luftade elementet i badrummet. Satte därefter in kontakten igen bara

Elementet som tidigare låtit som ett vattenfall är nu knäpptyst och varmare än tidigare! :D
 
Det Demmpa försöker säga är att du ska hålla koll på att det är tillräckligt mycket vatten i systemet före, under och efter luftningen.
Nu hade du drygt 2 bar innan, så det är säkert inget problem.
 
  • Gilla
Richard1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.