Hej jag har nyligen fått bergvärme och har luftat alla element efter påfyllning av systemet men en element i köket är halva varm och halva kall,så min fråga är om man luftar ett element måste man lufta alla element kan luften flyttat mellen elementena? Jag har en rörs vatten buren värme system


MVH/Fitim
 
J
Vet du många element det är på den slingan ,är dom inställda för VP , trimmade
 
Vet ej men har luftat alla ,det gick bra !
Tack för svaret
 
J
Normalt på 1 rörs , tex 5 element , och strypventilen som sitter under ett sexkanslock på kopplat nederst , går det att skruva den från längst ut ( helt öppt )till innerst ( helt stängt ) så blir det första elementet 4 varv in nästa 3 o.s. v sista blir då helt öppet .
Lite av en tumregel som brukar fungera skapligt , då blir det ca samma energi som kommer till varje element
 
Hej Jojo fick reda på att i den slingan finns 6 element som går i samma rör men frågan var att ett element var halva kall och om
man kunde lufta bara den eller måste man lufta alla pga luften skulle flytta till de andra hade ingen lust att lufta alla under den tiden svarade inge så jag har luftat alla och nu alla är varma så tack för
hjälpen
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
J
Luften kan inte gå mellan elementen , den står högst upp där , den kan bara gå bara vidare i kopplet och brukar samlas i sista elementet
 
hsd
Lufta element = stäng cirkulationspumpen före
 
  • Gilla
Fitimk
  • Laddar…
Jag bor i 1 1/2 villa med källare och har nyligen fått bergvärme ,fick höra i från rörmokare att man ska lufta på första plan och upp i våningen då vi säger att om på en element
finns luft man behöver inte lufta alla eller,du sa nus att luften samlas på sista elementet och upp i våningen finns tre element en i hallen och en i varje rum (2 rum) hur ska jag veta vilken är sista?
 
J
Bra fråga sitt ner ;) det är svårt att veta , men kan kännas på rören , det första har en högsta tempen och tar åt sig lite av det varma och knuffar det vidare till nästa som tar lite o.s.v
Dom ligger i serie och tar lite var , Tex fösta tar 10 % 60C vatten nästa tar 20 % vatten 50C o.s.v där sista får allt som finns kvar v energi , summan är detsamma av flöde och värme
 
Men den frågan att om man har en kall element så
kan man lufta bara den eller måste man lufta alla i ordning hur var det?
 
J
Börja med att lufta det som är kallt , sen kan du gå baklänges om du vill , annars är rätt ordning från värmekälla ut och tillbaka men som någon sa stäng av cirkpumpen så du inte knuffar luft runt , du får prova hur det blir , luftning kan vara många vändor innan man är klar
 
  • Gilla
Fitimk
  • Laddar…
Tack för svaret jojo!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.