Hej.

Jag har element som heter Radson i mitt radhus. Vissa av elementen låter litegrann, ett ilande ljud, så jag har förstått att jag förmodligen behöver lufta dem, för första gången. Vore jättetacksam om nån kunde tala om för mig om jag ska vrida på den övre ventilen (bild 1) som sitter högst upp på elementet eller den nedre ventilen (bild 2). Behöver jag en sk elementnyckel eller går det bra med vanlig skiftnyckel? Nått jag behöver tänka på så att jag inte gör helt fel?
IMG_20160510_220838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160510_220658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är den över du ska lufta i. Pilla inte med den nedre, då rinner allt vatten ut :) Luften stiger ju och måste tas bort i den högsta punkten. Du har en modern radiator så det verkar passa med både en spårmejsel (platt mejsel) eller skiftnyckel (eller luftningsnyckel). Öppna 1/2 varv och se om det kommer luft och sedan vatten, då är du klar. Ha en bytta redo som kan ta vattnet (eller en handduk som inte är så fin). Var beredd att stänga hela tiden! Om inget kommer på några sekunder öppnar du GRADVIS tills det pyser luft eller kommer vatten. Prova gärna att öppna bara liiite grann och sedan stänga så att du är bekväm med hur det fungerar innan du sätter igång.

Om värmen är igång kan du först stänga termostaten (vrid till 0 eller 1, vilket som är lägst) innan du börjar så har du inget flöde i radiatorn som kan göra att vattnet kommer stötvis och en del luft smiter ner förbi luftningen.

Vatten/luft kommer att komma i ett litet hål, troligen på undersidan av den vita "fyrkantiga" delen där luftningsskruven sitter.
 
  • Gilla
Jossan81
  • Laddar…
Tusen tack, vad snällt av dig att beskriva hur jag ska gå tillväga. Så det är alltså den lilla i metallfärg som jag ska skruva på en aning? Inte skruva den vita fyrkantig "klossen" som metall sitter på?
 
Eller det kanske blir så att den vita oxå skruvas när jag skruvar på lilla metallen 😊
 
Kan även passa på att fråga, händer det nått om det är luft i elementen? Tar elementen skada? Eller är det bara att man måste stå ut med det ilande ljudet?
 
Den vita delen brukar sitta "fast" mot den stora inre delen av luftningsskruven, den delen kan man vrida på så att luft-/vattenstrålen hamnar där man "vill", den brukar stanna kvar i sitt läge när man vrider på luftningsskruven (i mitten).

Nackdelen med att ha luft (kan även vara vätgas och syrgas) är att elementet kan börja rosta precis vid vattenytan. När det blir tillräckligt mycke gas i elementet så finns det risk att det inte kommer att cirkulera något vatten genom det.

Ibland spjälkas vattnet sönder till vätgas och syrgas.
 
  • Gilla
rondo
  • Laddar…
Om det är mycket luft i systemet så kan man behöva fylla på vatten för att hålla rätt tryck. Du har en påfyllningskran och tryckmätare vid värmepannan/värmepump eller vad du nu har för värmekälla. Det kan tom. vara så mycket luft att trycket blir för lågt för att trycka ut den vid luftning. Då kan man behöva stänga luftningen, gå och fylla på för tat få upp trycket osv.

Om trycket blir för lågt i systemet så uppstår undertryck när systemet är kallt, då sugs luft in via otäta rörkopplingar, de är vattentäta men inte gastäta.
 
Demmpa och hempularen har bra synpunkter här! Att du skulle behöva fylla på systemet bara för att du luftar ett enda element är dock osannolikt, men eftersom du bor i ett radhus har ni kanske ett centralt system för värmen som du inte kommer åt, eller? Du kanske också behöver lufta många radiatorer eller får ut massor av luft (om det pyser rejält i mer än 3-5 sekunder). Om du måste lufta mycket/många och pyset avtar ska du sluta för då är trycket i systemet snart slut. Då måste du säga till fastighetsskötaren (om ni har sådan) eller någon annan som kan fixa upp trycket (som hempularen beskriver).

"Ilandet", är det inte bara ljudet från när vattnet cirkulerar? Har du noterat en markant skillnad mot i vintras? Jag skulle beskriva det mer som att det låter som en rinnande kran (porlande vatten), men det kan så klart bero på vilken radiator man har.
 
Ja precis det stämmer att det låter mer som porlande vatten. Vrider jag dock lite på själva elementvredet (handtaget) så sluta det låta. Så jag vet inte om det är luft som gör att det låter eller om det är nått annat?

Vi har en tryckmätare och en cirkulationspump (tror jag att det heter). Den är inställd på "auto" så den ska pumpa ut vatten när det behövs. Så då borde det väl vara ok?
 
När du vrider på "elementvredet" så ändrar du på flödet och då kan porlandet minska/öka. Men du kan fortfarande ha luft i elementet även om det slutar porla. Testa att öppna luftningsnippeln lite grand för att se om det pyser ut. Du har fått jättebra beskrivningar ovan på hur du gör.
Lycka till.

Om du lägger in en bild här på hur din anläggning ser ut kommer du få många bra svar. Det är många kunniga och hjälpsamma medlemmar här på Bygga Hus.
 
Jossan81 skrev:
Vi har en tryckmätare...
Perfekt! Notera vad den står på innan du börjar. Den borde stå på cirka 1 bar och ha en röd markering på runt 1,5 bar (min har det i alla fall). Om trycket faller mycket när du luftar måste du fylla på, men det tar vi då :)

Porlande kan faktiskt vara orsakat av för lågt tryck. Om trycket är mycket närmare noll än rött (beroende på din gradering på mätaren) kan det vara hela felet, men vi satsar på luftning först.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.