Jag har haft hantverkare i huset som bytt rör i badrummet. Jag fick samtal från rörmokaren om att jag kunde väl lufta elementen själv. Kom sen på att jag aldrig fyllt på vatten på värmesystemet till elementen i mitt nya hus. Har tagit 2 bilder, så här kommer frågor.

1. På den ena bilden är väl trycket där man kan se hur mycket vatten man har i systemet? Om det är rätt gissat, skall visaren stå vid det röda när man fyllt på lagom?

2. På den andra bilden. Var skall jag vrida för att fylla på vatten? Är det det undre röda vredet?

matare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ror.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den övre bilden verkar vara en tryckmätare och den röda pilen ger ett hyfsat vettigt tryck i systemtet. Men den undre bilden torkar jag som avstängningsventiler till radiatorkretsen, inte påfyllningsventil. Jag tror inte det är någon av de röda vreden.

Svårt att se, men skulle den nedre blåa vara en påfyllningsventil?
 
Ja, kolla om du har en ventil i stängt läge i närheten av pannan som kommer från färskvattenlinan. Öppna ventilen en kort stund när du samtidigt kollar om visaren på tryckmätaren rör sig.
DÅ har du hittat påfyllningsventilen :rolleyes:
 
Det är den blå i nedre delen av bilden.
 
Tack för alla svar. Jag försökte vrida på den blå "ventilen" (som jag brukade göra på mitt gamla hus), men den snurrar bara utan att det händer något. Så här ser den ut när jag avlägsnade det blå "locket". Skall man vrida eller skall man trycka in stiftet, eller skall man vrida med ett verktyg? ventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vrid med ett verktyg.
 
roland53 skrev:
Vrid med ett verktyg.
Tack. Det fungerade att vrida med en tång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.