Har försökt hitta information om detta, både i forumet och på Google, men hittar inte riktigt rätt... Jag bor i lägenhet (bostadsrätt) och försökte lufta elementen i helgen. Har hört att man ska sluta så fort det kommer vatten, men stämmer verkligen det? Hos mig så hörs ett fräsande ljud, både vatten och luft kommer ut, ungefär som när man öppnar en ramlösa.

Är det färdigluftat trots att det fräser?
Ska jag vänta och se om fräsandet upphör?
Om ovanstående, riskerar jag att vattnet tar slut i huset?
Bör jag skita i det här, inse att jag är bra på annat men inte detta, och kontakta styrelsen? :)

/johnnyr
 
nej det ska komma bara vatten. inget fräsande. men det kan vara så att hela systemet behöver fyllas på med vatten. och nej du riskerar inte att ta slut på vattnet i värmesystemet.
 
Ah... Kul! Tack så mycket för svaret . Då ska jag hem och greja. Hur länge kan det ta innan "fräset" slutar? Testade ca 30 sekunder på ett element i helgen och det fanns ingen tendens att sluta. Det kanske är normalt att det kan handla om minuter?
 
Bor du i lägenhet, så om du inte störs av porlande och hela elementet är varmt så är du klar.
Ibland kan det hjälpa att lufta i omgångar när det håller på och fräser länge. Då får luften lite tid på sig att hitta "rätt".
Luften letar sig uppåt, så bor du högst upp så kan det vara så att du får lufta för alla.
 
Problemet är att flera element är iskalla och även vattnet som runnit ut hittills har varit kallt. Min plan var att lufta dem ordentligt innan jag kontaktar styrelsen men blev konfunderad över det där "fräsandet". Jag kommer att göra ett nytt mer ambitiöst försök ikväll och se om det blir bättre.
 
Redigerat:
Det kan hända att du har en termostat på elementet med en "pinne" i som kärvar. Ibland går det att ta bort själva vredet och motionera pinnen så blir elementet varmt igen. Varning, drag ej ut själva pinnen för då börjar det spruta vatten i en liten fontän. Någon i styrelsen kan säkert hjälpa dig med detta problem.
 
Verkar som att det är ventilhuset som kärvar eftersom du får ut kallt vatten. Är det luft i elementet hörs det ett porlande ljud eller så är elementet varmt upptill och kallt nedtill. Prova att ta loss termostaten ( är lättast att få av och på termostaten om den är helt öppnad dvs att den ska vara på den högsta siffran) och motionera ventilpiggen (liten pigg som sticker ut bakom termostaten). Tryck på piggen med ett verktyg några gånger tills du ser och känner att den fjädrar tillbaka. Kan även behövas att du knackar försiktigt på ventilhuset ifall det sitter något i huset som blockerar. Låt termostaten vara av en stund så du märker att elementet blir varmt
 
Finns fler anledningar till problemet om du inte skulle få elementen varma med hjälp av luftning och motionera ventilpiggen.
1. Ventilhusen har kärvat ihop och måste bytas
2 elementen är igensatta av avlagringar och måste plockas loss och spolas
3 kan även bero på för lågt tryck i värmesystemet eller att man behöver justera höjdmetern på pumpen som skickar ut värmen på systemet.
 
Jag testade på ett element igår och det tog ett bra tag innan fräsandet lugnade ned sig, även det inte försvann helt. Vattnet som kom ut var kallt så jag antar att det är ett mer komplicerat fel än luft. Jag ska kontakta styrelsen och se om de kan skicka någon som kan ta en titt.

Stort tack för alla svar på vad jag först trodde var en ganska banal fråga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.