Jag bor i lägenhet, högst upp, våning 3.. Mitt ene element porlar det i, jag luftar, det porlar fortfarande. Hur mycket vatten ska/kan jag tömma ut? Elementet är 40 cm högt och 3 meter långt. Nu har jag nog tömt en liter på 1 vecka och fortfarande porlar det ganska kraftigt. Det har börjat nu när värmen kom på.
 
Se hr elementet sitter, lutar det baklänges, så luftnippeln blir lägre får du inte ut all luft. Stäng av när du ska lufta så det inte blir turbulens i det. Hur kommer vatten ut med en stark stråle eller som fjös, sistnämnda r dåligt tryck i systemet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Se hr elementet sitter, lutar det baklänges, så luftnippeln blir lägre får du inte ut all luft. Stäng av när du ska lufta så det inte blir turbulens i det. Hur kommer vatten ut med en stark stråle eller som fjös, sistnämnda r dåligt tryck i systemet.
Trycket är det inget fel på det är som när unga killar, ja du fattar.. . Elementet sitter rakt. Men nu snurrade jag på ratten som sitter på ventilen, då slutade det faktiskt. Vad är den ratten till?
 
Ratt på något ??? En bild säger allt.
 
J jonaserik skrev:
Ratt på något ??? En bild säger allt.
Här, innanför termostaten på ventilen.
 
  • Termostatventil på radiator med avtaget reglage som exponerar ventilstiften.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kromade ringen är förinställningen. Om det susar och brusar i ventilen kan det eventuellt bli bättre om man ökar förinställningen.
 
J Josth skrev:
Den kromade ringen är förinställningen. Om det susar och brusar i ventilen kan det eventuellt bli bättre om man ökar förinställningen.
Ja det hjälpte helt men porlandet ljudet därifrån spred sig i hela elementet.
 
J Josth skrev:
Den kromade ringen är förinställningen. Om det susar och brusar i ventilen kan det eventuellt bli bättre om man ökar förinställningen.
Hur funkar den egentligen. Det står N och sedan 1-7, vilken siffra stryper mest flöde? Och den går att snurra flera varv, är det lika inställning oavsett hur mycket man snurrar, alla varv är samma ?
 
1är lägsta flöde men när du ska lufta så stäng ventilen på tilloppet och lufta sen.
 
N brukar väl vara fullt flöde har jag för mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.