Har ett element som ej blir varmt. Tänkte testa att lufta det, men jag är osäker på var luftskruven sitter.

Se sidan av elementet på bilden. Är det fyra st. luftskruvar man ser?

mms_img438131596.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen??

här är andra sidan. Var kan luftskruven sitta?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa och lyft bort gallret på ovansidan, kan sitta där..
 
Turbo123 skrev:
Har ett element som ej blir varmt. Tänkte testa att lufta det, men jag är osäker på var luftskruven sitter.

Se sidan av elementet på bilden. Är det fyra st. luftskruvar man ser?

[bild]
Ja alla fyra är luftningsskruvar, två på varje elementdel men det är bara dom två uppe du ska använda. Dom som är nere blir uppe om man vänder elementet om.
 
jackt skrev:
Testa och lyft bort gallret på ovansidan, kan sitta där..
Jackt! Hur ska man kunna få in något kärl (t.ex. tom 1liters färgburk) under luftningsskuven om den/dom sitter under gallret?
 
Demmpa skrev:
Jackt! Hur ska man kunna få in något kärl (t.ex. tom 1liters färgburk) under luftningsskuven om den/dom sitter under gallret?
Bra fråga. :)

Har för mig att jag en ggr haft luftningen sutten på ovankant under ett galler..

Jag brukar oftast bara ha ett litet glas, brukar sällan släppa ut allt för mycket vatten.. :)
 
Y
Som nämnts 2 skruvarna ovantill.

Men tänkte på andra frågan: Den modellen hade jag nog inte försökt med glas alls, räcker det med en näve papper.
Eller lägg en trasa på golvet. Är ju inte tänkt att tappa ut liter med vatten utan bara till du är säker att det inte är störst del luft. Har för mig att denna modell brukar man inte se någon stråle, blir mest bara att det droppar och då bör det ju vara vatten hela vägen upp på radiatorn. (inte meningen att lossa hela skruven, bara så den börjar läcka vatten eller pysa luft)

Sen kan du lossa termostatvredet. Vita ratten. Och tryck på den ventilpiggen bakom. Den ska röra sig fritt. Dessa kan fastna och vara orsak att du inte får värme. (börja inte draut piggen med tång - troligen ofarligt på din men på äldre så kan piggen lossa med en vattenstråle som följd. knacka med tex en hammare tills den släpper. dock rakt du vill inte böja den)

Kika på trycket i systemet sen också.
Säg 1,2-1.5 bar. Lite beroende på hur många värmda våningar.
:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.