Värmefördelare för golvvärme med synliga anslutningsslangar och ventiler med blåa hattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inte förrän igår insåg jag att man kan/bör lufta golvvärmen... jag har problem med att jag inte får upp värmen riktigt på ena slingan (den längst till höger) och jag har dessutom en fläck som är riktigt kall. Det är precis vid ytterdörren så jag har räknat med att det är gammal dörr men efter att ha läst på här så har jag förstått att det kan bero på luft?
Tänker jag efter så har jag lite svårt att få upp värmen på de två med blåhattar på också men då de går till garaget så har jag inte brytt mig så mycket. (Slingan längst till vänster är urkopplad pga sönderfrysning).

Så, skulle vara grymt tacksam om någon kan förklara hur jag luftar de tre slingorna på bilden.
Jag har läst en del här men känner mig osäker.
 
Värmesystem med cirkulationspump och många kopplade rör med numrerade anslutningar för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker jag rätt:
1. Stäng av cirkulationspumpen.

2. Stäng kranarna (1).

3. Ta bort blåhattarna för fullt flöde (och kolla så de inte kärvat).

4. Anslut vattenslang till (2) (Hur ansluter man på bästa sätt? Det behövs väl inget större tryck?)

5. Led vatten från (3) till avlopp.

Räcker det så? Jag har möjlighet att spola med kranvarmt vatten. Är det en för eller nackdel? Ska man lufta alla slingor på en gång eller ta dem var för sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.