behöver ett snabbt svar:
ska man lufta en cirkulationspump när den är på eller av?
pumpen i mitt termovar laddpaket verkar inte pumpa som den ska, men vill inte öppna skruven om det är så att den drar i sig luft när den är i drift?

vill/kan inte stänga av den nu då jag är mitt i eldningsfasen och pannan går för fullt
 
Jag har luftat min när den går och det har gått fint, tror jag har gjort så för att jag läst att man skulle det. Sök lite på nätet så hittar du nog infon för din pump.

Det hörs tydligt om det är luft i pumpen, så om du inte hör något från den så är det sannolikt inte luft i den.
 
Tack för svaret ska ner och lufta nu då.
Jo det skvalar som en diskmaskin i den och panntempen pendlar mellan 86 och 90 grader trots 40 grader i tankbotten.
Brukar ligga exakt 84 grader genom hela eldningen tills tankarna har kommit upp i temp.

Har sökt som en galning men hittar inget om denna wilopump.
 
Lufta på du, det går nog bra. Fast i min pump är det ett himla bök att få ut luften, den kommer inte precis frivillligt känns det som.

Vad är det för Kick-ass-ford du kör? Själv glider jag runt i en Mustang -66 cab emellanåt :)
 
Herrejösses vad luft det kom, tokpös i säkert 20 sekunder innan det kom vatten.
Kanske får ta och lufta den med jämna mellanrum, har problem med luft i laddkretsen så börjar bli orolig för att pumpen kaviterat sönder.
I dryga 1000 eldningstimmar har laddpaket spolat luft runt-runt nu.

Jag har en förkärlek till Granada (europeiska) men har även en galaxie Cab -70 som ska få sig en motorrenovering när (om?) tiden finns
 
En sådan här kanske kan vara ett tips, ska sitta på högsta punkten. Så slipper du nog tänka på avluftning sen.
Jag hade en sådan plastvariant som gav upp en dag. Satte dit en ballofix som nödlösning och insåg nyttan ventilen gjort.... ;)

http://www.rinkabyror.se/artikel/utluftningsventil-automatisk/?select=true

Ja, granadan var en fin bil. Min granne hade en gul coupe med svart tak för många år sedan.
Galaxie är en fining, och ja, det där med tid är ett krux, särskilt när man som jag har lite mer än lite vatten över huvudet med husrenonvering, garagebygge, små tvillingar åsså en mustang som man gärna skulle skruva lite i :)
 
Jag har en manuell avluftare på högsta punkten på laddröret mellan tank-laddpaket-panna men jag får ändå inte ut all luft där utan en del cirkulerar iallafall i laddpaketet.
Brukar lufta nån gång ibland och får bara ett litet snabbt pys trots att det porlar runt i laddkretsen.
Kanske ska prova en automatluftare som du säger.

Egentligen skulle jag vilja dra om rören till hela installationen så man slipper lufta manuellt men isåfall sker det på egen bekostnad då rörkrökarn som installerade detta vägrar gå med på en reklamation för "det är absolut inget fel på installationen, luften försvinner till slut. Bara elda på"
Sen kan jag väl tillägga att jag är lite för feg för att toppladda systemet, är skraj för kokning
 
Krilleman
kickassford skrev:
"det är absolut inget fel på installationen, luften försvinner till slut. Bara elda på"
Va? Vilken kommentar av din installatör! Är det inte fysiskt möjligt att dra laddkretsen utan högpunkt? Alltså raka rör och luften smiter då självklart i väg in i tankarna/öppet exp... Det ska man ju alltid eftersträva!
 
Eftersom jag har en dörröppning mellan tank o panna så får jag högpunkten på laddröret precis innan det går ner till tank och där har jag en manuell avluftare.
Sen är expansionskärlet (öppet) kopplat till tanktoppen så luften i tankarna går själv upp till exp.kärlet men laddkretsen måste luftas manuellt.

Det jag vill göra är att koppla ihop laddröret med exp.röret så även laddkretsen avluftas.
Svårt att beskriva i ord men jag har en annan tråd om just det här på byggahus.
 
Krilleman
Bygg bort luftproblemet som du själv beskriver är nog bästa lösningen, kärlet är redan kopplat "varmt" så det gör ingen skillnad.

Annars så skulle jag satt en automatavluftare av modell lite dyrare, håller bättre i längden! Typ denna, sätt en fyllflödes kula så man kan stänga av bara.

Men varför vägrade din installatör göra rätt från början?
 
Grejen är den att det är väldigt tajt mellan tak och högpunkten så det finns bara precis plats med en manuell avluftare.

Jag hade gjort en skiss på hur jag ville ha installationen men installatören menade på att man ska i största möjliga mån separera laddkrets och radiatorkrets och därför blev det såhär. "Så har jag alltid gjort och det fungerar bra" fick jag till svar och ja... Vad ska man säga, dum som jag var så trodde jag ju att en mångårig yrkesman vet nog bättre mig och vi väntade vårat första barn just då så jag var mest mån om att överhuvudtaget få värme i kåken. Sen att det gick åt dubbla mängden rör och kopplingar var nånting jag inte räknat med.

Såhär i efterhand hade jag installerat skiten själv och med många kulventiler så man inte som nu behöver tappa hela systemet (3500 liter) om man ska göra nån ändring.
Det är väl lite där skon klämmer, vi har en liten brunn som inte klarar att fylla systemet i ett svep om jag nu skulla dra om rören.
 
Krilleman
Surt sa räven! :confused:
 
om de är svårt att få ur luften ur pumpen så kan du testa att sänka hatigheten på den, eller/och slå av o på pumpen ett par ggr så brukar luften hitta ut.
 
Det pyser till ordentligt när jag lossar centrumskruven.så nog verkar jag få ut en del.
Har provat stänga av den ibland men det verkar inte ge nånting.

Att sänka hastigheten har jag också provat men panntempen stiger så den verkar inte skyffla undan effekten ordentligt då men kanske ska ge det nåt försök till.

Kan man förresten stänga unionventilen på stigröret? Då borde man tvinga luften till tankarna men fungerar det fastän termostaten inte är fullt öppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.