Hej

vi måste byta värmesystemet hemma vi funderar kring NIBE, Mitsubishi,
Panasonic, Bosch
Jag försökte leta efter bäst i test med dukter men tydligen alla tycker det är dumt eller är jag bäst och vi är helt förvirrad nu har ni tips på en energisparande och säkert och tryggt system som ni kan rekommendera? Jag är jätte tacksam om du hjälper mig huset är på 130 kvm 1,5 Plan
 
  • Röd pratbubbla med texten "Jag behöver hjälp" i förgrunden
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är toktrött så det kan bli fel nu ochdå får nån gärna rätta mig:

Det finns tre typer av luft/vatten VP
Priserna är hämtade från polarpumpen för upp till 150 kvm

Helsystem:
utedel + innedel med Varmvattenbredare (el motsvarande)
Passar om man ska byta från oljepanna tex, eller vill byta ut hela sitt nuvarande system.
Pris : 70-100k + installation (ca 20k ink rot

Split system:
utedel + innedel, ingen egen varmvattenberedare.
Har annat köldmedia än vatten som går ut genom ytterväggen.
Praktiskt om man bor där strömmen kan försvinna under vintern då det köldmediat inte kan frysa sönder rören.
Pris :50-60k + installation (måste ha certifierad installatör pga köldmediat)

Monoblock
endast utedel. Går med fördel mot en ackumulatortank.
Vatten som köldmedia genom ytterväggen.
pris: 30-50k + installation (går installera själv om man vet vad man gör, annars en röris kan göra det. )

Så frågan är vad ni har idag? vad som behövs bytas ut? var ni bor, hur många ni är i hushållet? har ni separat VVB idag? Säkert fler frågor som jag är för trött för att komma på just nu.
Men det blir lite enklare att få rekommendationer med dessa uppgifter iaf :)
 
Split-modeller kan också ha varmvattenberedare. Skillnaden mellan split- och enhetsaggregat är att på split-modellen går det kylmedia mellan inne- och utedelen medans enhetsaggregatet har vatten mellan.
Split-modellen kräver en certifierad kyltekniker för installation och det är andra krav för årlig läckagekontroll.
 
useless useless skrev:
Split-modeller kan också ha varmvattenberedare. Skillnaden mellan split- och enhetsaggregat är att på split-modellen går det kylmedia mellan inne- och utedelen medans enhetsaggregatet har vatten mellan.
Split-modellen kräver en certifierad kyltekniker för installation och det är andra krav för årlig läckagekontroll.
Men splitmodeller som har Varmvattenberedare = helsystem
Ville skilja på splitsystemen med VVB och de utan då de med VVB generellt sett är dyrare.

Det är väl ingen skillnad så länge systemen håller sig under 5ton Co2e som jag förstått reglerna rätt?
så tex Mitsubishi's modeller som använder sig av R32 som köldmedium borde slippa det (även om de skärper gränserna då R32 ligger väldigt lågt mot övriga köldmedium), korrekt?
Från
https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/mitsubishi-electric-ecodan-swm-yaa-r32.pdf
så har de endast 675kg

Medan tar man endel fujitsu system som använder sig av R410a och innehåller med köldmedium så hamnar man över gränsen och måsete ha årlig kontroll.
https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/fujitsu-waterstage-high-power.pdf

https://www.naturvardsverket.se/Sto...vaxthusgaser/Lackagekontroll-nya-gransvarden/

Kan ju givetvis missförstått nått så säg till i så fall
Mycket att hålla koll på :)
 
M MrDizzy skrev:
Men splitmodeller som har Varmvattenberedare = helsystem
Ville skilja på splitsystemen med VVB och de utan då de med VVB generellt sett är dyrare.
Ok. Ja, i så fall finns det fyra varianter; Enhetsaggregat med tillhörande elpanna, splitaggregat med tillhörande elpanna, enhetsaggregat som dockas till befintligt system och splitaggregat med hydrobox som dockas till befintligt system.


M MrDizzy skrev:
Det är väl ingen skillnad så länge systemen håller sig under 5ton Co2e som jag förstått reglerna rätt?

Jo. Enhetsaggregat tillåts ha dubbelt så mycket kylmedia som platsbyggda aggregat innan det krävs årlig täthetskontroll

"System som är hermetiskt slutna och är märkta som sådana och innehåller mindre än tio ton CO2e är undantagna från krav på läckagekontroll helt."
https://www.naturvardsverket.se/Sto...axthusgaser/Lackagekontroll-nya-gransvarden/#


Sen är inte direkt R32 guds gåva till klimatet... R410a består av 50% R32.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.