Hej!

Köpt ett dödsbo. Huset har ett relativt nyinstallerat luft-vattenvärme system från 2021. Systemet är en Mitsubishi EcoDan EHST20D-YM9D med utedel PUD-SWM100YAA.

Jag tror att det är ett öppet system. Ett stålkärl fanns i väggen på övre våning.

Visar 0 bar på tryckmätarn på pumpen. Går upp till 0.3 bar vid drift.

Fyller vi systemet så kommer vatten ut från taket, via expansionskärlet.

Vattnet värms, men elementen blir inte varma efter 5h.

Inga tydliga spår av läckage. Systemet har däremot varit avstängt ett tag.

Har ej wifi kopplat, men borde ändå funka?

Hoppas någon vet vad som är fel :S

Tack!
 
B
Om det är ett öppet system och ni överfyllt det, men tryckmätaren visar 0 så känns det som tryckmätaren visar lite för lågt tryck. Men det spelar egentligen ingen roll om den visar lite fel, så länge ni vet att det är vatten i systemet. Om ni luftar ett högt beläget element, kommer det ut vatten/luft då?

Du skriver att den värmer vatten. Har ni varmvatten? Men ingen värme i radiatorerna?

Generellt så brukar cirkpumpen kunna stanna och rosta fast lite om det stått avstängt ett tag. Vet du om ni har cirkulation på vattnet?

Andra felkällor är generellt växelventilen som växlar mellan att producera varmvatten och värme till systemet.

Lite allmän info från displayen kanske underlättar, t.ex. framtemp returtemp, börvärden med mera. Felmeddelanden på display med mera?

(Jag känner intr till just denna modell, men generell felsökning)
 
Fungerar cirk-pumpen som den ska, har det varit avstängt så kan den kärva fast. Går att få igång. Öppna fronten och nertill sitter en pump och fota den.
 
B BSOD skrev:
Om det är ett öppet system och ni överfyllt det, men tryckmätaren visar 0 så känns det som tryckmätaren visar lite för lågt tryck. Men det spelar egentligen ingen roll om den visar lite fel, så länge ni vet att det är vatten i systemet. Om ni luftar ett högt beläget element, kommer det ut vatten/luft då?

Du skriver att den värmer vatten. Har ni varmvatten? Men ingen värme i radiatorerna?

Generellt så brukar cirkpumpen kunna stanna och rosta fast lite om det stått avstängt ett tag. Vet du om ni har cirkulation på vattnet?

Andra felkällor är generellt växelventilen som växlar mellan att producera varmvatten och värme till systemet.

Lite allmän info från displayen kanske underlättar, t.ex. framtemp returtemp, börvärden med mera. Felmeddelanden på display med mera?

(Jag känner intr till just denna modell, men generell felsökning)
Tror att pumpen går igång. Låter som det.
Skickar bild nästa gång jag är förbi huset!

Har faktiskt inte testat varmvattnet.. Rören känns varma i innerdelen av systemet.

Kommer vatten när vi luftar element på övre våning.

Är det normalt att det kommer ut vatten från taket, förbi expansionskärlet, i ett öppet system?

Tänker att jag kanske ska strunta lite i tryckmätaren. Anar att den kan vara lite fel när det gäller så låga tryck.
 
B
eligri eligri skrev:
Tror att pumpen går igång. Låter som det.

Är det normalt att det kommer ut vatten från taket, förbi expansionskärlet, i ett öppet system?

Tänker att jag kanske ska strunta lite i tryckmätaren. Anar att den kan vara lite fel när det gäller så låga tryck.
Kolla pumpen, så du vet om den är igång eller bara sitter fast... vill minnas att de blir väldigt varma om pumpen år på, men ristat fast.

Ja, om du överfyller ett öppet system rinner vattnet ut. Ofta är skvallerröret nere vid pannrummet där man fyller, men exp kärlet på vinden kan man nog tänka sig att det är enkelt att dra ut skvallerröret till hängrännan.
 
B BSOD skrev:
Kolla pumpen, så du vet om den är igång eller bara sitter fast... vill minnas att de blir väldigt varma om pumpen år på, men ristat fast.

Ja, om du överfyller ett öppet system rinner vattnet ut. Ofta är skvallerröret nere vid pannrummet där man fyller, men exp kärlet på vinden kan man nog tänka sig att det är enkelt att dra ut skvallerröret till hängrännan.
Toppen!
Då kan jag ignorera den avrinningen.

Pumpen måste nog egentligen vara igång, då trycket omedelbart stiger 0.3 bar när jag slår igång kylningen?
 
B
Cirkpumpen i systemet måste ju såklart vara igång om du ska ha nån värme i elementen. Du skriver kylningen, vad menar du?
 
B BSOD skrev:
Cirkpumpen i systemet måste ju såklart vara igång om du ska ha nån värme i elementen. Du skriver kylningen, vad menar du?
Oops, menade värmningen!

Men om trycket ökar omedelbart vid start, är då inte cirk pumpen igång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.