Hej.Ny på forumet.Har inte hittat nån med samma problem som jag råkat ut för.Skriver därför och hoppas nån kan hjälpa mig.
Vi ( numera mitt ) byggde vårt hus 1988, det är ett Boro hus. Var då ca 132 m, har sedan dess byggt in garaget så nu är bo ytan ca 150 m. Värmesystemet i huset blev Bachos Mini master. Alltså har jag don i taket där värmen kommer ut.För 4 år sen när vi separerade och jag tog över huset drog jag ner värmen på aggregatet och köpte en luft-luft.Eldade oxå väldigt mycket i kakelugnen som redan fanns i huset. Till saken hör att jag jobbar på en av de ledande värmepumps tillverkarna i Sverige. Nu i höst fick vi ett mycket bra erbjudande av arbetsgivaren plus att rot avdraget fanns så därför köpte jag en luft vatten pump.Fick den installerad i Augusti 09. Ventilation firman som satte in Minimastern -88 kom och satte in ett vattenbatteri så det hela blev som ett vatten buret system.Satte in 2 konvektor element samtidigt som pumpen.Dessa sattes upp i dels förådet där pumpen sitter ( kastade ut el elementen i förådet ) dels i det sovrum som vi hade gjort i gamla garage delen eftersom inte tak värmen var dragen dit. Allt var frid och fröjd till det blev några kall grader i sep.Märkte direkt att det inte blev varmt inne. Har efter många disskutioner med kunniga på mitt jobb plus suporten konstaterat att om vi kör pumpen på högsta fram lednings temp 55 och kurva 48 grader (viket är att köra pumpen nästan så hårt det går ) så blir det inte mer än 19.2 grader inne.Om jag kör på mer normala kurvor blir det typ 18.5 inne. Har haft vent.killen hemma.Han har ställt in donen och mätt luft circulationen.Jag har även lånat mätinstrument på mitt jobb. Värmen finns i taket.Håller mellan 30-34 grader. Det ska räcka.Problemet är att det tydligen är något fel på luft trycket i huset och vent.killen fattar inte varför. Han säger att han sålt massor med vatten batterier till liknande system och det har aldrig varit några problem.Han skulle ha kommitnu i ett par veckors tid för att göra en bättre mätning av luften men... Tur jag har haft kakel ugnen och luft luften annars hade vi (jag o barnen ) fått frysa rejält. Har eldat upp åtskilligt med ved.Har ävaen fått fina el räkningar fast pumpen bara värmt upp en tredjedel av huset.Surt...
Hoppas nån kan hjälpa mig med detta problem innerligt trött på allt ihop.Satte förresten in ett 200 liters vatten kärl så att pumpen skulle få mer vätska att jobba med.
Mvh Tina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.