Ska byta värmesystem från gammal vedpanna utan ack tankar till något nyare. Ska man installera Luft/vatten el bergvärme. Huset är som sagt i två plan med vattenburet system,. Husets storlek är ca 220kvm totalt. Vi bor i Falun så vädret kan vara riktigt kallt på vintern. Vi är 4 personer i hushållet. Någon som har erfarenhet av detta?Pris?
 
fritz76 skrev:
Ska byta värmesystem från gammal vedpanna utan ack tankar till något nyare. Ska man installera Luft/vatten el bergvärme. Huset är som sagt i två plan med vattenburet system,. Husets storlek är ca 220kvm totalt. Vi bor i Falun så vädret kan vara riktigt kallt på vintern. Vi är 4 personer i hushållet. Någon som har erfarenhet av detta?Pris?
Hej Du kan ju ta in offerter på både berg/mark och luft/vatten och jämföra men med tanke på din zon läge skulle jag nog rikta in mig på berg/mark men glöm inte att ta referens på den firman som utför installationen.
 
Luft-vatten i så fall i kombination med pellets för i Falun är det riktiga vintrar. Bergvärme klarar vintern om anläggninen är rätt dimensionerad.
Är det eldat i huset tidigare behöver du kanske installera större radiatorer, mekanisk ventilation och eventuellt en avfuktare i källaren för att undvika mögel och fuktskador. Finns många som fått problem med fukt efter att ha gjort sig av med pannan.
 
Du kan inte få fjärrvärme?
 
HansR skrev:
Du kan inte få fjärrvärme?
Varför skulle man vilja det?
Då kan man lika väl installera olja.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
  • Gilla
agehall
  • Laddar…
Mobilbredbandkillarna verkar få hög rabatt på oljan.:eek:
 
Har samma dilemma just nu, har fått pris på en Thermia Atec 9 med installation, 96.000kr, pris på bergvärme 126.000, alltså 30.000kr mer för bergvärme. Tveksamt om man räknar hem 30.000 kr på 10 år med bergvärmen.
Förbrukningen för hela huset ligger runt 18.000 kwh just nu, med bergvärme kanske jag kan kommer ner runt 11.000 kwh, en besparing på ca 7.000 kwh per år.
Mina grannar med liknande hus gör av med ca 9-10.000 kwh med bergvärme, tveksamt om jag kommer ner så lågt då dom snålar rätt mycket i övrigt.
 
BerraSWE skrev:
Har samma dilemma just nu, har fått pris på en Thermia Atec 9 med installation, 96.000kr, pris på bergvärme 126.000, alltså 30.000kr mer för bergvärme. Tveksamt om man räknar hem 30.000 kr på 10 år med bergvärmen.
Förbrukningen för hela huset ligger runt 18.000 kwh just nu, med bergvärme kanske jag kan kommer ner runt 11.000 kwh, en besparing på ca 7.000 kwh per år.
Mina grannar med liknande hus gör av med ca 9-10.000 kwh med bergvärme, tveksamt om jag kommer ner så lågt då dom snålar rätt mycket i övrigt.
Hej Med tanke på vart du bor skulle jag inte tveka att köra på bergvärme och 11000kwh låter rätt mycket tycker jag men allt beror på hur din installatör gör installationen,Sedan får du inte glömma att hålet finns redan om du skulle byta.Eftersom jag jobbar med thermia så är det inte helt ovanligt att man är lite skeptisk när man tittar på själva "besparing"men faktum är att det blir lite bättre än kalkylen lovar och det händer rätt så ofta men som sagt allt beror på din installatör.Själv gick jag från 21000kwh/år ner till 6500kwh/år.Jag tror att på lång sikt skulle du tjäna på bergvärme med tanke på din medelårstemperatur.
 
Okej så du tror att man kan spara så många kwh med bergvärmen då ?
Skulle vara rätt nöjd om jag kunde komma under 10.000kwh, jag har nog en vanlig hushållsel runt 4000kwh per år.
 
peternicklas
Har själv en luft/vatten men betydligt mildare klimat. Den fungerar själv ner till c:a -12 grader sedan vill den ha hjälp från gaspannan. Tror nog att du ska satsa på bergvärme. Men du måste räkna noga på vilka temperaturer som resp. kräver tillskott och i vilken form du kan ge tillskott. Jag kunde inte räkna hem bergvärme men du har säkert lättare.
 
Vi har ett fritidshus i södra Jämtland, det är ursprungligen en vanlig villa från 50 talet. Under större delen av året går värmen bara som underhållsvärme. Innan installationen av värmepump förbrukades drygt 20 000 kwh. Vi valde luft vatten (Thermia), efterssom huset samägs med fler släktingar ville vi hålla nere investeringskostnaden. Installationen gjordes för några år sedan före ROT avdragen.

Med facit i hand så har luft vatten givit oss en besparing på drygt halva elkostnaden, bergvärme skulle med stor sannolikhet ha sparat ytterligare 3 - 4000 kwh per år.

Jag är inte missnöjd över vårt val, men idag skulle jag valt bergvärme.

Vi har haft en hel del problem under åren med nedisning av utedelen. Till andra vintern installerade vi Thermias eluppvärmda droppskål som samlar upp avfrostningsvattnet och leder ned det i en stenkista under marken. värmen är bara aktiv under avfrostningscykeln och en stund efter. Den hade vi problem med i två vintrar, effekten räckte inte så rännan isade igen under vissa väderleksförhållanden. Vi fick den utbytt mot en ny version med högre effekt, och det har fungerat.

Rent ekonomiskt så tror jag att extrakostnaden för bergvärme skulle kanske tagit ytterligare 2 - 3 år att spara in på minskad förbrukning, men därefter hade besparingen varit avsevärt högre i pengar. Men jag tror att bergvärme är mer driftsäker.
 
Idag med ROT är prisdifferensen inte många tusenlappar mellan en luft/vatten och bergvärme om berget inte ligger allt för djupt. Det gör att BV vinner kalkylen vi inte pratar södra sverige.

Dessutom slipper man en mindre vacker utomhusenhet.
 
Vi bor också i falun och stod inför samma val för ett år sedan. Det blev bergvärme, luft vatten va aldrig riktigt ett alternativ.
Med bergvärme slipper du som sagt utomhusdelen som är ful, låter och isar igen. Dessutom slipper du ångesten på vintern när tempen knallat ner under 20 och pumpen helt lagt av. En bergvärmeanläggning behöver hjälp (av el) ibland men inte som en luftpump.
 
peternicklas
3ple skrev:
Vi bor också i falun och stod inför samma val för ett år sedan. Det blev bergvärme, luft vatten va aldrig riktigt ett alternativ.
Med bergvärme slipper du som sagt utomhusdelen som är ful, låter och isar igen. Dessutom slipper du ångesten på vintern när tempen knallat ner under 20 och pumpen helt lagt av. En bergvärmeanläggning behöver hjälp (av el) ibland men inte som en luftpump.
Strömavbrott och -18 grader är inte kul om vattnet går ut till ytterdelen, råka ut för detta för 2 år sedan.
Ful, ja det är en stor klump men låter gör den inte, hör ine vår inneifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.